Nettbrett-salget nesten doblet

De norske salgstallene fra dingseåret 2013 er klare.

VELGER HELLER DENNE: Norske forbrukere dropper PC-en til fordel for nettbrettet.  Foto: KIRSTI ØSTVANG
VELGER HELLER DENNE: Norske forbrukere dropper PC-en til fordel for nettbrettet. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nettbrett, DAB-radioer og actionkameraer var nordmenns favoritter i 2013. PC-er, DVD-spillere og billige kompaktkameraer blir stadig mindre populært.

Det viser årets bransjetall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Hele 950.000 nettbrett ble solgt i Norge i fjor, hvilket er en salgsøkning på 90 prosent fra året før.

- Nå har 54 prosent av norske husholdninger ett eller flere nettbrett hjemme, fortalte kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen, Marte Ottemo, på pressekonferansen.

Hvordan fordelingen er mellom de ulike nettbrett-plattformene er ikke kjent, da den største aktøren, altså Apple, ikke oppgir salgstall. Fjorårets salgstall er derfor bare et estimat.

Det er imidlertid grunn til å tro at veldig mange av nettbrettene er iPad.

Les mer: Nettbrett-boom hos Elkjøp

Dyrere, mer avanserte mobiler

Mobilsalget vokser også, riktignok ikke like mye. I 2013 ble det solgt 2,4 millioner mobiltelefoner, mot 2,2 millioner i 2012.

- Mobiltelefonen er fortsatt det viktigste tilbehøret nordmenn har, og vi velger gjerne flaggskipmodellen fra de ulike produsentene, sier Ottemo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer