Opphavsrett på Internett

Nye internettregler godkjent i EU-parlamentet

EU-parlamentet trosset motstanden og sa ja til EUs kontroversielle nye direktiv om opphavsrett på nettet.

FLERTALL: EU-parlamentet har stemt for de omstridte internettreglene. Foto: Pe3k/Shutterstock/NTB scanpix
FLERTALL: EU-parlamentet har stemt for de omstridte internettreglene. Foto: Pe3k/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer
Publisert

Det offisielle målet med de nye reglene er å styrke rettighetene til journalister, medier, fotografer, filmskapere, forfattere, musikere, kunstnere, forskere og andre som laster opp opphavsrettsbeskyttet innhold på nettet.

Problemet, lyder advarselen, er at internettgigantene i dag tjener seg søkkrike på å spre andres innhold, mens de som står bak innholdet, bare får en brøkdel av pengene de fortjener.

– Dette er et oppgjør med verdenshistoriens største kunsttyveri, begått av de store teknologigigantene, som ikke betaler skatt, sa danske Jens Rohde fra Radikale Venstre.

– Uten en sterk kreativ industri blir vi både økonomisk fattigere og åndelig fattigere, advarte han.

Artikkel 13

I sluttfasen er det spesielt ett punkt i direktivet som har møtt motstand: artikkel 13, nå omdøpt til artikkel 17. Denne artikkelen gir sosiale medier som Facebook og YouTube større ansvar for innhold som lastes opp av brukerne.

Bekymringen har vært at dette i praksis vil tvinge store internettselskaper til å utvikle teknologi for gjenkjenning av det innholdet brukere laster opp, slik at innhold som er beskyttet av opphavsretten, automatisk filtreres vekk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer