OpenGL
Et spill kan bruke flere grensesnitt, akkurat som et grafikkort kan ha støtte for flere. Alle 3D-kort har støtte for Direct3D, i og med at APIen er en del av Microsoft DirectX, og er en integrert del av Windows.
Situasjonen for OpenGL er litt annerledes. For noen år siden eksisterte det så å si ingen støtte for denne APIen, men etter at id-guruen John Carmack (som blant annet har vært med og laget Quake og Doom) og flere andre erklærte sin støtte for den, har maskinvareprodusentene fått opp øyene for OpenGL. I dag kommer de fleste kortene med en OpenGL-driver, men det er ikke uvanlig at denne er noe ustabil. OpenGL-driveren er ofte et separat program som må lastes ned i tillegg til vanlige drivere, og derfor er det alltid lurt å undersøke OpenGL-situasjonen for det kortet du er interessert i.
Det finnes to former for OpenGL-drivere: MCD og ICD. MCD-drivere er enkle å programmere, men overlater 3D-kalkulasjonene til hovedprosessoren, mens grafikkortet tar seg kun av den visuelle siden. ICD-drivere overlater alt til grafikkortetet, og er det foretrukne valget. Grafikkortene i dag kommer stort sett alltid med fullstendige ICD-drivere, men det er likevel lurt å undersøke dette på forhånd.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger