Outsidernes duell

TEST: Olympus og Sony selger mindre enn Canon og Nikon. Er det fordi de er dårligere?

Outsidernes duell
Publisert
Sist oppdatert

Her i Norge selger speilreflekskameraene som aldri før, og i følge Fotorådet vil det bli solgt 97.000 speilreflekskameraer i år; hele 20% av totalsalget og hele 50% flere enn i 2007.

Canon og Nikon er de to merkene som selger mest, med en markedsandel på rundt 80% på speilrefleksfronten.

Dernest kommer Sony og Olympus, som til stadighet kniver om tredjeplassen, og vi har i dag tatt inn to av deres modeller til duelltest.

Olympus stiller med E-520. Dette kameraet er deres «midterste bukkene bruse»; over E-420, men under E-3, som vi har skrevet om i denne artikkkelen.

Kameraet selges i to ulike kitløsninger; ett med 14-42mm f/3,5-5,6 og et såkalt dual kit med nevnte objektiv + 40-150mm f/4,0-5,6.

Siden Olympus har noe mindre bildebrikke enn de «vanlige» APS-C-kameraene er den såkalte cropfaktoren større. Vil du sammenligne med et kamera i 35mm-format, må du derfor gange disse brennviddene med 2 (1,5-1,6 på de fleste andre kameraer i denne klassen - 1,5 for Alpha A350).

Forskjellen i sensorstørrelse ser du i figuren til høyre.

Fra Sony har vi hentet inn Alpha A350. Denne modellen er deres største i «forbrukerklassen», der A700 og A900 rager over, og der A200 og A300 er priset litt billigere. Kameraet selges i en kit-utgave med 18-70mm f/3,5-5,6.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer