På tirsdag presenterte Apple vårens nyheter, og et samlet Twitter- og journalistkorps er i stor grad enige om at fraværet av Steve Jobs og nyhetene som ble presentert gjorde at arrangementet ble en skuffelse.
«One more thing», keynotens høydepunkt, var at all musikk i iTunes nå blir DRM-fri.
Det er selvsagt noe vi kunne ha klappet for, men i disse dager nikker vi bare. Nyheten kommer sent. Amazon har solgt DRM-frie filer lenge (bare ikke til nordmenn). Det samme har britiske 7digital. Det samme har Telenor og Platekompaniet planer om, selv om det er leit for dem at de ikke har fått det opp og stå før eplene var modne. Og ikke minst - det skulle bare mangle at ikke butikken ble DRM-fri for å kunne ha noen sjanse mot den stadig økende piratnedlastingen der alt er DRM-fritt.
Imidlertid er jeg overrasket over at Apple, som har ledet an det elektroniske musikksalget i snart seks år, ikke har fulgt med mer i timen.
For salgsmodellen deres er allerede blitt avleggs.
Som forbruker har jeg ikke lenger lyst til å betale for én og en sang. Skal jeg ha fest vil jeg tilfredsstille alle gjestene mine uten å måtte spise suppe i en måned etterpå. Jeg ser det heller ikke nødvendig å ha lagret all musikken min på én maskin. Jeg vil høre sangene mine både hjemme og på jobb, eller på en internettcafé i Stockholm.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger