I sommer opplevde Mette Smedby fra Eidsvoll noe som de fleste ser på som et sant mareritt. Lynet slo ned i huset, og den nyinnkjøpte PC-en hennes sluttet brått å virke. På harddisken hadde Mette haugevis av personlige dokumenter og bilder, samt en personlig dagbok. Mette kjente panikken bre seg. Ville alt være tapt for alltid?
Ingen garantisak
Dagen etter tar Mette PC-en under armen og oppsøker Elkjøp-butikken der hun hadde kjøpt maskinen en måned i forveien. Hun forklarer at lynet hadde slått ned, og får til svar at garantien dessverre ikke dekker skader som følge av lynnedslag.
Mette vil likevel ha et prisoverslag på hva det vil koste å reparere PC-en. Hun vil nødig se at personlige datafiler skulle gå tapt og etterlate seg et historisk hull for alltid.
Prissjokk
Elkjøp sender så PC-en videre til PC-verkstedet Infocare. Etter en stund får Mette prisoverslaget hun har ventet på. Infocare hadde slått fast at alle delene i maskinen var defekte, og at det vil koste 9885 kroner å reparere den.
Det til tross for at PCen fra Packard Bell kostet 4300 kroner ny, en måned tidligere.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger