Poenget med Office 2000

Office 2000 skal ikke bare skal være et vell av nye funksjoner som ingen bruker. Selveste Bill Gates har gitt ordre om at det bare er nyttige funksjoner som kommer med. Her er oversikten over hva Microsoft har lagt vekt på.

Publisert

Microsoft har fått mye kjeft for oppgraderingene av MS Office opp gjennom årene. Det har blitt hevdet at en gjennomsnittsbruker bare benytter 10% av funksjonaliteten, og at 90% derfor kunne vært fjernet for denne gruppen. Det som imidlertid er mer sannsynlig, er at 10% benyttes i snitt, men ikke de samme 10 prosentene. Vi tipper at de aller fleste funksjonene kommer til benyttelse på en eller annen måte. En ingeniør har tross alt helt andre behov enn en reklametekstforfatter.

Grunnelementene

I oppgraderingen av Office denne gangen har det vært ytterst nødvendig at utviklerne har kunnet sannsynliggjøre at nyvinningene skal være nyttig før det har blitt aktuelt å legge dem inn i pakken. Med dette som utgangspunkt, har Microsoft konsentrert seg om flere viktige hovedstørrelser:TCO (Total Cost of Ownership): Dette er et begrep som har preget databransjen de siste årene etter at amerikanske Gartner Group beregnet totalkostnaden på bruk av programvare og PC. Målet er å få totalkostnadene ned.Samarbeid: Samarbeid defineres av Microsoft som alle funksjoner som gjør det enklere å dele og jobbe sammen med utgangspunkt i innhold som lages i Office-pakken. Stikkordet for å få det hele til å henge sammen er utstrakt bruk av Internett-teknologi (først og fremst HTML og XML)Analyse: Microsfts nye slagord er "digitalt nervesystem", som beskriver en situasjon hvor den rette informasjonen flyter fritt i organisasjonen som i et nervesystem. For å oppnå dette trengs tilgang på data, og Office 2000 er derfor kraftig forbedret på dette.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer