iMac har på mange måter reddet Apple. Det viser nok en gang at det ikke er tilstrekkelig å ha god teknologi innpakning og prisnivå teller minst like mye for at suksessen skal bringes i havn. Her gjorde Apple en genial vri og traff blink i markedet.
At iMac er en svært rimelig Macintosh er det ikke tvil om. Men den er fremdeles ikke blant de billigste datamaskinene på markedet. IBM har lansert PCer til 599 dollar i USA, og her i Norge ser vi PCer til nesten halvparten av prisen du må betale for en iMac. Du får selvfølgelig ikke det samme produktet for pengene, men det totale prisnivået spiller likevel en rolle.
Tradisjonelt senker Apple prisene i løpet av første kvartal, samtidig som de introduserer nye produkter og modeller. Det er mye som tyder på at samtidig som det introduseres en ny, lavere pris på dagens iMac-modell, slippes en kraftigere versjon av iMac til den gamle prisen, med større harddisk og raskere prosessor.
Valgmuligheter treffer flere kjøpere
Etter at konseptet er solgt inn kan det være lurt for en produsent å tilby nye valgmuligheter. De potensielle kundene som ikke hoppet på i første omgang kan ha hatt innvendinger enten mot prisnivået eller mot ytelse. Ved å lansere en ny modell og samtidig senke prisene på den forrige modellen, imøtekommer Apple begge disse kundegruppene. Dette skaper en produktfamilie og denne kan holdes levende over en lengre tidsperiode.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger