macOS Monterey

Raser etter Mac-oppdatering

Flere melder om trøbbel etter å ha installert macOS Monterey.

TRØBBEL: Flere Mac-brukere har en litt uheldig erfaring med oppgradering til macOS Monterey. Foto: Kirsti Østvang
TRØBBEL: Flere Mac-brukere har en litt uheldig erfaring med oppgradering til macOS Monterey. Foto: Kirsti Østvang Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forrige uke rullet Apple ut årets store Mac-oppdatering, macOS Monterey, til brukere verden rundt. Oppdateringen kommer med nyheter som SharePlay i FaceTime, bedre notatapp med hurtignotater og bedre støtte for AirPlay.

Men det er ikke samtlige Mac-brukere som har fått gleden av de nye funksjonene. Nettstedet MacRumors skriver at det er flere misfornøyde brukere som hevder at Mac-ene deres krasjet og ble ubrukelige etter å ha oppgradert til macOS Monterey.

Går i svart

Nettstedet viser til et tosifret antall forumtråder på Apples støtteforum, der brukere klager over problemer etter å ha oppgradert Mac-ene sine.

Noen melder om at Mac-en deres gikk helt i svart og at det ikke var mulig å slå på maskinen.

Også på Twitter uttrykker brukere sin misnøye mot macOS Monterey, etter mislykkede oppgraderingsforsøk.

«Etter å ha lastet ned Monterey OS, får jeg ikke lenger slått på min MacBook Pro», skriver en Twitter-bruker.

En annen advarer andre mot å forsøke å oppdatere:

«Så, installasjonen av macOS Monterey har bokstavelig talt tatt knekken på min MacBook Pro 16 tommer fra 2020. Den starter ikke. Den gjør ingenting. Død. 18 måneder gammer. Hvor lenge er det meningen at de skal fungere om dagen? :( Folkens, oppdater på egen risiko ...»

En mulig løsning

Problemene ser ut til å relateres til eldre MacBooker, iMac-er og Mac mini-modeller, mens Mac-er med Apples M1-brikkesett ikke virker å være berørt.

Apple har så langt ikke kommentert problemene, men en løsning som foreslås på Apples støtteforum og Twitter, er å gjenopprette PC-ens fastvare.

– I veldig sjeldne tilfeller, som ved strømfeil under oppdatering eller oppgradering av macOS, kan en Mac ikke reagere slik at fastvaren må gjenopprettes, står det.

Denne løsningen gjelder Intel-baserte MacBook Air og Pro, iMac, Mac Mini og Mac Pro fra 2020 og eldre, og krever at du kobler Mac-en din til en annen Mac med en USB-C-kabel og bruker verktøyet Apple Configurator 2 for å forsøke å gjenopprette fastvaren.

Fremgangsmåten finner du i sin helhet på Apples nettsider.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer