Google Floc

Raser mot Google

Søkegigantens nye annonseverktøy er omstridt.

FLOC: Googles nye annonseverktøy får flere til å reagere. Foto: NTB/Shutterstock
FLOC: Googles nye annonseverktøy får flere til å reagere. Foto: NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert

Googles forslag til nytt annonseverktøy på nett har skapt rabalder blant teknologiselskaper, og flere har uttalt at de kommer til å styre unna.

Floc (Federated Learning of Cohorts) vil etter planen innføres i nettleseren Chrome, som neste år ikke lenger vil ha støtte for tredjeparts informasjonskapsler.

Annonsører benytter slike informasjonskapsler for å spore brukerne på nett og levere målrettede annonser, som blir utfordrende når Google stenger denne muligheten. Fra før har nettlesere som (Mozilla) Firefox og (Apple) Safari blokkert tredjeparts informasjonskapsler.

Dette er Floc

Google forklarer at Floc er en nettstandard som åpner for interessebasert annonsering på nett.

Kort oppsummert fungerer verktøyet slik at det deler opp brukerne i kohorter etter felles interesser og andre kvaliteter, basert på surfehistorikken.

Hver gruppe, eller kohort, har en egen Floc ID som er synlig for nettsider man besøker.

Floc er anonymt og nettleserhistorikken blir ikke videredelt og holdes lokalt, men nettleseren kan undersøke nettloggen for å bestemme hvilken kohort brukeren skal høre til.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer