Google Floc

Raser mot Google

Søkegigantens nye annonseverktøy er omstridt.

FLOC: Googles nye annonseverktøy får flere til å reagere. Foto: NTB/Shutterstock
FLOC: Googles nye annonseverktøy får flere til å reagere. Foto: NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert

Googles forslag til nytt annonseverktøy på nett har skapt rabalder blant teknologiselskaper, og flere har uttalt at de kommer til å styre unna.

Floc (Federated Learning of Cohorts) vil etter planen innføres i nettleseren Chrome, som neste år ikke lenger vil ha støtte for tredjeparts informasjonskapsler.

Annonsører benytter slike informasjonskapsler for å spore brukerne på nett og levere målrettede annonser, som blir utfordrende når Google stenger denne muligheten. Fra før har nettlesere som (Mozilla) Firefox og (Apple) Safari blokkert tredjeparts informasjonskapsler.

Dette er Floc

Google forklarer at Floc er en nettstandard som åpner for interessebasert annonsering på nett.

Kort oppsummert fungerer verktøyet slik at det deler opp brukerne i kohorter etter felles interesser og andre kvaliteter, basert på surfehistorikken.

Hver gruppe, eller kohort, har en egen Floc ID som er synlig for nettsider man besøker.

Floc er anonymt og nettleserhistorikken blir ikke videredelt og holdes lokalt, men nettleseren kan undersøke nettloggen for å bestemme hvilken kohort brukeren skal høre til.

Møter motstand

Foruten annonsører er det få som sørger over at tredjeparts informasjonskapsler blokkeres i Chrome, men samtidig møter Googles Floc-initiativ stor motstand fra flere hold.

Electronic Frontier Foundation (EFF), en internasjonal rettighetsorganisasjon, har publisert artikkelen «Google’s FLoC is a Terrible Idea» der de retter bekymring mot det nye annonseverktøyet.

En av bekymringene til EFF er at Floc ikke vil hindre at annonsører kan identifisere personer, ifølge organisasjonen.

«Vi er glade for at Google endelig begrenser tredjeparts informasjonskapsler, men det siste de bør gjøre er å introdusere et nytt sporingsverktøy. Floc har egne personvernproblemer og vil trolig fortsette å muliggjøre diskriminering og andre skader av målrettede annonser», skriver organisasjonen.

EFF reagerer også på «fingerprinting»-teknologien som gjør at nettsider kan identifisere brukere gjennom data fra nettleseren, og gir nettsiden blant annet informasjon om hvilket operativsystem du bruker, størrelsen på vinduet, IP-adressen og liknende, som kan gjøre det mulig å skille mellom brukere i en kohort.

«Hvis en sporer sjekker din Floc-kohort, trenger den kun å skille nettleseren din fra noen tusen andre (i stedet for noen hundre millioner)», skriver EFF.

Organisasjonen har opprettet nettsiden Am I FLoCed der du kan sjekke om nettleseren din har Floc aktivert. Google har nemlig i en testfase aktivert funksjonen for et mindretall av brukerne.

Nekter å implementere

Konkurrerende nettlesere som Brave og Vivaldi har allerede gått ut mot Google og Floc.

De to nettleserne, som begge er bygget på Google Chromium («motoren» i Chrome-nettleseren), sier de ikke kommer til å støtte Floc.

«Vi kommer ikke til å støtte Floc-API-en og planlegger å deaktivere den uavhengig hvordan den implementeres. Den beskytter ikke personvernet og det er ikke gunstig for brukere å gi bort privatlivet deres ubevisst for den økonomiske gevinsten til Google», mens Brave sier at «det verste aspektet med Floc er at det skader brukernes personvern under forkledning av å være mer personvernvennlig».

Overfor The Verge gir ikke Microsoft et klart ja eller nei på om de støtter Googles nye annonseverktøy, men uttaler at de tror på en fremtid der nettet kan gi folk privatliv, åpenhet og kontroll, samtidig som de støtter ansvarlige forretningsmodeller for å skape et levende, åpent og mangfoldig økosystem.

Samtidig viser det seg at Microsoft for øyeblikket har blokkert verktøyet i Edge.

Som The Bleeping Computer skriver, blir Floc-komponenten automatisk installert i Chromium-nettlesere, men utviklerne kan velge å deaktivere det.

Forsvarer Floc

I et blogginnlegg skriver Marshall Vale, produktsjef for Privacy Sandbox i Google, at Floc beskytter personvernet ved at du er en del av en gruppe og at verktøyet sørger for at du forblir anonym på tvers av nettsider.

Vale poengterer også at annonseverktøyet ikke deler surfehistorikken din med Google eller noen andre og at Chrome ikke oppretter grupper som de mener er sensitive. Blant annet vil ikke Chrome analysere og undersøke om kohorten ofte besøker nettsider med sensitive temaer, som medisinske nettsider eller nettsider med politisk eller religiøst innhold.

For øyeblikket er Floc kun på teststadiet og tilgjengelig for en liten gruppe med Chrome-brukere. Ifølge Google er det kun 0,5 prosent av brukerne som er en del av testingen, som i skrivende stund ikke omfatter Norge.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer