Altibox

Reagerer på Altibox-løsning

Ett klikk for å bestille en digital vare, men kunden må kontakte kundeservice for å kansellere.

ALTIBOX: Du kan enkelt bestille en poengpakke på Altibox’ nettsider, men må kontakte kundeservice for å avbestille. Foto: Skjermdump
ALTIBOX: Du kan enkelt bestille en poengpakke på Altibox’ nettsider, men må kontakte kundeservice for å avbestille. Foto: Skjermdump Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Som Altibox-kunde kan du kjøpe såkalte poengpakker via mine sider på selskapets nettsider. Poengpakkene kan brukes på kanaler og strømmetjenester.

Dog viser det seg at det er enklere å bestille en slik pakke enn det er å avbestille den som Altibox-kunde.

Poengpakken kan bestilles med «ett klikk», men hvis du ønsker å avbestille pakken må du kontakte Altibox kundeservice.

«Det er ikke mulig å avbestille produktet her. Du må kontakte oss for å avbestille», opplyses det om.

Begge deler bør være like enkelt

Det synes ikke Altibox-kunde Frode Fiksdal er en god løsning:

– Løsningen er jo som den ofte er hos store leverandører som leverer abonnementstjenester. Enkelt å kjøpe, vanskelig å stoppe. Lyse/Altibox har hatt slike løsninger så lenge jeg kan huske, så dette er ikke noe nytt for dem, skriver han i en e-post til Dinside.

Overfor Dinside forteller Caroline Skarderud, fungerende leder for Forbrukerveiledning i Forbrukerrådet, at de mener det skal være like enkelt å avslutte et medlemskap som det var å tegne det.

Caroline Skarderud i Forbrukerrådet sier de mener det skal være like enkelt å avbestille som å bestille. Foto: Forbrukerrådet
Caroline Skarderud i Forbrukerrådet sier de mener det skal være like enkelt å avbestille som å bestille. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

– Når kunden kan bestille en tjeneste med «ett klikk», bør det også være mulig å avslutte den inngåtte avtalen med ett klikk. Selskapet bør i alle tilfeller gi forbrukerne en skriftlig bekreftelse på at avtalen er sagt opp etter å ha ringt inn til kundeservice. Hvis dette ikke kommer automatisk, bør forbrukeren be om det.

Enig med Forbrukerrådet

Andreas Veggeland, kommunikasjonsansvarlig i Altibox, sier han er helt enig med Forbrukerrådet.

– Vår nåværende webbutikkløsning har dessverre en begrensning i de tekniske støttesystemene som gjør at vi per nå ikke kan tilby kundene en måte å avbestille poengpakker uten å ta kontakt med vårt døgnåpne kundesenter, forklarer han.

Andreas Veggeland, kommunikasjonsansvarlig i Altibox, forteller at de jobber med en ny løsning. Foto: Altibox
Andreas Veggeland, kommunikasjonsansvarlig i Altibox, forteller at de jobber med en ny løsning. Foto: Altibox Vis mer

– Vi er imidlertid helt enige med Forbrukerrådet i at dette bør gjøres enda enklere for kundene, og jobber derfor med å lage en ny butikkløsning der det vil være like enkelt å si opp tilleggstjenester kjøpt på nett, som det er å bestille dem.

Han legger til at Altibox ikke mottatt mange klager på den nåværende løsningen.

– Vi er uansett opptatt av å hele tiden forbedre måten vi er i dialog med kundene slik at de får en enda bedre kundeopplevelse.

Tror ikke det prioriteres

Fiksdal frykter det vil ta litt tid før en slik løsning er på plass.

– At en teknologi-bedrift som Altibox «jobber med å lage en ny butikkløsning der det vil være like enkelt å si opp tilleggstjenester kjøpt på nett som det er å bestille dem», tror jeg på, men med tanke på hvor lenge de har hatt slike løsninger, så er nok ikke det arbeidet høyt oppe på prioriteringslisten. Dessverre, skriver han og legger til:

– Slik er det ofte med bedrifter som vokser seg «større» enn brukerne sine.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer