- Rein svindel

«Tilbud» om skattepenger på konto nå istedenfor til sommeren. Finsk nettadresse utgir seg for å være Skatteetaten.no.

STYR UNNA DENNE QR-KODEN: Det er for godt til å være sant at du får igjen skattepenger i februar istedenfor sommer eller høst ved å oppgi personlig ID du blir spurt om i nytt svindelbrev. DinSide har sladdet deler av svindelkoden for å unngå misbruk.
STYR UNNA DENNE QR-KODEN: Det er for godt til å være sant at du får igjen skattepenger i februar istedenfor sommer eller høst ved å oppgi personlig ID du blir spurt om i nytt svindelbrev. DinSide har sladdet deler av svindelkoden for å unngå misbruk. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Dette er rein svindel, sier sikkerhetsdirektør Ragna Fossen i Skatteetaten.

- Mange tegn på svindel via forsøk på å stjele ID'en din, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

De to ekspertene på svindelforsøk og ID-tyverier er raske og tydelige i sine vurderinger av en mail Dagbladets medarbeider fikk fra «Skatteetaten» 31. januar til jobbmailadresse.

Allerede avsenderadresse vekker mistanke: ReturSkatt fra en adresse i Finland.

Og budskapet under tittelen Skatteetaten:

«Vi kontakter deg med gode nyheter angående din årlige skatteoppgjør. Etter en automatisk beregning av din årlige skatt, har vi funnet at det er en overbetaling på din konto. Dette betyr at du er berettiget til en tilbakebetaling.»

DET NYE SVINDELBREVET: Finsk avsenderadressen, faktafeil om skatteoppgjør og tilbakebetaling og flere språkfeil er ikke Skatteetatens måte å kommunisere med skattytere. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet.
DET NYE SVINDELBREVET: Finsk avsenderadressen, faktafeil om skatteoppgjør og tilbakebetaling og flere språkfeil er ikke Skatteetatens måte å kommunisere med skattytere. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet. Vis mer

Og over «Med vennlig hilsen Skatteetaten» kommer oppskriften på å få igjen penger på fjorårets skatt et halvt år før normalt:

«For å kreve din refusjon, vennligst tilgang til din personlige Skatteportal. Du kan gjøre dette ved å skanne den private QR-koden nedenfor og bruke vedlagte passord.»

Juni - ikke februar

Skattepenger tilbake allerede i februar?

- De fleste får skatteoppgjøret i juni. Noen får tidligere og noen mellom august og november, opplyser skatteetaten.no på sin offisielle hjemmeside.

Verken etaten selv eller Forbrukerrådet har fått noen spørsmål eller klager da Dagbladet/DinSide spør om den ferske mailen.

- Med jevne mellomrom er det bølger med svindler som utgir seg for å være fra Skatteetaten eller Altinn. Skatteetaten sender aldri lenker og lignende uoppfordret i e-post eller SMS.

Bare skatteetaten.no

- Vi må nok en gang oppfordre folk til selv til å skrive inn nettadressen skatteetaten.no i URL-feltet i nettleseren. Derfra er det trygt å bruke Bank-ID, MinID, Buypass eller Commfides sine påloggingsløsninger for å finne ut om vi har sendt noen henvendelser til deg. Meldingen er falsk hvis du ikke finner noe pålogget skatteetaten.no, understreker sikkerhetsdirektør Ragna Fossen.

- REIN SVINDEL: Sikkerhetsdirektør Ragna Fossen i Skatteetaten ser umiddelbart flere svindeltrekk i brevet med "tilbud" om å få igjen penger fra siste skatteoppgjør allerede nå. Foto: Skatteetaten.
- REIN SVINDEL: Sikkerhetsdirektør Ragna Fossen i Skatteetaten ser umiddelbart flere svindeltrekk i brevet med "tilbud" om å få igjen penger fra siste skatteoppgjør allerede nå. Foto: Skatteetaten. Vis mer

Også Thomas Iversen i Forbrukerrådet erfarer at slike svindelforsøk går i bølger.

- Av offentlige etater som er utsatt for falske mailer, er det særlig NAV og Skatteetaten som har gått igjen, sier Iversen.

Risiko for ID-tyveri

Han peker på flere «varseltrekanter» i det siste «hjelpetilbudet».

- Avsenderadresse, mange språklige feil, feil om skatteoppgjør. Hold deg unna anbefalte lenker og QR-koder. Der ligger risikoen for ID-tyveri.

NAV OG SKATTEETATEN: Her har Forbrukerrådet registrert flest svindelforsøk i navnet til offentlige etater, sier forbrukerjurist Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet.
NAV OG SKATTEETATEN: Her har Forbrukerrådet registrert flest svindelforsøk i navnet til offentlige etater, sier forbrukerjurist Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet. Vis mer

Selv får han stadig SMSer med QR-koder om betaling av pakker som venter på et post- eller tollsted. Pakker som han vet han ikke har bestilt.

- Hvor mye har slike svindelforsøk økt?

- Jeg har ikke statistikk for hånden, men klagesakene inn til Forbrukerrådet har gått ned etter at vi sammen med andre aktører opprettet rettshjelpstjenesten ID-juristen. Derfor går mange saker direkte dit.

Her er ID-juristens huskeliste til publikum som har mistanke om at de allerede er lurt i svindelforsøk.

Mer om