Reklamasjon på internettforbindelse

Publisert
Sist oppdatert

Datadoktorens poliklinikk:Hei, Jeg har problem med ujevn internetthastighet og databildet som stadig "henger" også etter at internetthastigheten ble oppgradert til Bredbånd Turbo hos Telenor. De gav meg en link hvor det er mulig å sjekke hastigheten, og der er alt innenfor akseptable rammer. Er det noe jeg kan gjøre med min maskin, hvis feilen ligger her ?

Mvh Jørn

Datadoktoren svarer

Hei

Vedleggene dine viser at Telenor har målt at det er litt støy på linjen din. Årsaken til dette kan være mange, både mellom PCen og kontakte og i Telenors linjenett.

Hvis kvaliteten på linjen er i grenseland for hva Telenor har gitt deg av hastighet, vil du merke at rutermodemet iblant mister forbindelsen for kortere eller lengre tid. Det vil du da se på ruteren og på internettsymbolet på oppgavelinjen på PCen.

Men hvis du ikke mister forbindelsen, men opplever at nettet "henger", er det sannsynligvis andre årsaker. Det kan være så enkelt som at det er store trafikkvariasjoner. Særlig i forhold til krevende innhold som nett-TV fra populære kilder.

Men hvis dette gjelder jevnt over i lengre tid, kan det være lurt å be Telenor om å midlertidig sette ned hastigheten noe, og se om det hjelper. Det er ofte en bedre test enn å bare måle linjen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer