Return to Castle Wolfenstein

Endelig! Oppfølgeren til et av de mest respekterte og legendariske dataspillene noensinne er her. Klarer den å gjenskape magien, eller er det bare en halvhjertet oppdatering?

Publisert
Sist oppdatert

Mye er blitt sagt om Wolfenstein 3D gjennom tidene, og dette spillet fra 1992 vil for alltid bli husket som et av de første førstepersonstitlene noensinne. Det var nok etterfølgeren Doom som klarte å fange flere med sin mer avanserte grafikk og sinnsyk stemning, men uten Wolf 3D ville Doom sannsynligvis aldri ha kommet, og heller ikke Quake, Half-Life, Unreal, No One Lives Forever eller Max Payne.

Det var derfor ingen lett oppgave utviklerne Gray Matter fikk foran seg, da id Software ba dem lage en moderne utgave av Wolfenstein for det nye århundret.

Bakgrunn

En av forutsetningene for RtCW var at spillet skulle ha en definert bakgrunnshistorie. Dette har id Software aldri vært flinke til – det er da kanskje ikke overraskende at de valgte et tredjepartsfirma til å designe spillet. id fulgte imidlertid hele utviklingen nøye for å påse at spillet ville leve opp til deres høye standarder.

I korte trekk – hovedpersonen i det nye spillet er den samme som i originalen, og heter fortsatt B.J Blazkowicz. Du jobber nå for et byrå kjent som OSA, der amerikanske og britiske agenter arbeider med operasjoner av den mer diskrete sorten, og som har som mål å stoppe nazistenes fremgang under annen verdenskrig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer