Rise of Legends

SPILLTEST: Sommerens største strategispill? Nesten. Et originalt konsept redder ikke spillet fra å være noe ujevnt.

Publisert
Sist oppdatert

Sanntidsstrategisjangeren trenger fornyelse. Helt fra Warcraft og Command & Conquer etablerte de moderne strategispillenes premisser for over ti år siden, har utføringen og tematikken vært for det meste den samme. Joda, nok av utviklere har forsøkt å bryte med mønstrene, men så lenge settingene begrenser seg stort sett til: a. orker, eller b. fremtidskriger, er vi på en måte fanget i en ond sirkel.

Big Huge Games, selskapet som kun lager store spill, har derfor tatt en litt annen vending med sin Rise of Legends. Riktignok er ikke spillet dramatisk langt unna tradisjonell RTS-spillbarhet, men i det minste har utviklerne tatt seg tid til å designe noen skikkelig originale raser.

Variasjon nok

Det er tre spillbare raser i Rise of Legends altså. Bak de mystiske navnene Vinci, Alin og Cuotl står tre visuelt meget forskjellige fraksjoner, som også benytter dramatisk annerledes strategier i sin kamp om dominanse over planeten de bor på.

Vinci er de mest menneskelige av de tre, høyt avhengig av en slags dampteknologi. De er også kanskje den mest tradisjonelle fraksjonen i forhold til andre spill innen sjangeren, med hovedfokus på basebygging av samling av ressurser. Samtidig er de designmessig den absolutt mest interessante rasen, med et utseende som baserer seg på tannhjul, store dampmotorer, rør og piper.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer