Rødt kort til TV2

KOMMENTAR: TV2 tråkket LANGT over streken på onsdag.

Rødt kort til TV2
Publisert
Sist oppdatert

På onsdag var det duket for Drillos comeback som norsk landslagssjef. Norge skulle møte Tyskland og en hel fotballnasjon gledet seg til å se kampen.

Sånn ble det ikke.

TV2 hadde nemlig andre planer.

At fotball har blitt business også for TV-kanalene er blitt et problem for den norske fotballkulturen. Før kunne vi alle følge det norske fotballandslaget helt gratis, men i de senere tider er det stadig flere kamper som kun vises for de som har råd til å se på. En ting er at de engelske Premier League-kampene blir sendt på betal-TV, men de norske landskampene er noe helt særegent og sitter langt inni den norske folkesjela. Uten å erklære noen politisk tilhørighet, synes jeg partiet Rødt treffer spikeren på hodet: Å sende fotballandskamper på betalingskanaler er det samme som å ta penger for å la folk se på 17. mai-toget.

Det overrasker meg at ikke Norges Fotballforbund har laget kontrakten med TV2 slik at det er spesifisert et minimum antall nordmenn som må få se kampene. Måten dette ble løst på på onsdag var at TV2 sendte kampen på betalkanalen TV2 Sport, akkompagnert av deres nett-TV-løsning TV2 Sumo. Der var det imidlertid ikke mulig kun å kjøpe tilgang til den ene kampen - minimumsprisen å betale var 399 kroner for 3 måneders abonnement – et rimelig drøyt mersalg, spesielt i februar - måneden da mange får regninger både fra Tollvesenet og Lånekassen, der vi i tillegg er midt oppi en finanskrise der mange har mistet jobben.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer