Samsung lanserer «udødelig» SSD-lagring

Kan løse et av de største problemene med dagens, lynraske lagringsbrikker.

NY TEKNOLOGI: De nye SSD-brikkene til Samsung er ikke bare lynraske, de skal også være udødelige. Foto: Samsung
NY TEKNOLOGI: De nye SSD-brikkene til Samsung er ikke bare lynraske, de skal også være udødelige. Foto: Samsung Vis mer
Publisert

Dette er spennende! Samsung har annonsert det som ifølge selskapet er SSD-brikker som «ikke kan dø».

En av ulempene med de raske SSD-ene kontra de gamle harddiskene, er at levetiden er noe kortere, men det kan snart være historie – avhengig når Samsungs nye SSD-er blir tilgjengelig for hvermansen.

For det, samt pris, ønsker selskapet så langt ikke å avsløre. Det vi vet er at de nye SSD-brikkene først og fremst er tiltenkt bedrifter og store datasentre, men det er naturlig å tro at teknologien også blir tilgjengelig for vanlige forbrukere med tiden.

Spennende teknologi

Hvis kun én (av flere hundre) NAND-brikker i en vanlig SSD feiler, risikerer du at hele disken går i stykker.

Slik er det altså ikke med de nye brikkene til Samsung, og den store nyheten er FIP-teknologien (fail-in-place) som kan oppdage defekte NAND-brikker på SSD-en og skanne etter hva som er galt. For deretter å flytte dataene til fungerende brikker.

«For eksempel, hvis det oppdages en feil i en av de 512 NAND-brikkene i en SSD på 30,72 TB, vil FIP-programvaren automatisk aktivere feilhåndteringsalgoritmer på brikkenivå samtidig som brikken opprettholder det samme, høye ytelsen», skriver Samsung i en pressemelding.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer