Dinside fyller 20 år - slik så norske nettsider ut på 90-tallet
Se hvordan nettet har utviklet seg på 20 år
«Dinside.no utnytter den beste egenskapen ved Internett, nemlig interaktivitet!»
SISTE NYTT: Denne artikkelen stod på trykk i PC World Express fredag 17. april 1998. Dinside var endelig «på lufta», etter det ansvarlig redaktør Bernhard A. Steen beskriver som «ett års forberedelser, med kamp mot mange datatekniske utfordringer». Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
Vis mer
«De nye Internett-baserte publikasjonene under fellesbenevnelsen DinSide kom på lufta onsdag denne uka, med stoff for Internett-brukere som er interessert i biler, data og personlig økonomi» meldte PC Word Express fredag 17. april 1998.
Dinside var altså ikke for alle. DinSide var for de heldige «Internett-brukerne».
ANNONSE: Denne Dinside-annonsen stod i PC World Express 17. april 1998. Skulle bladleserne kapres, måtte man reklamere i deres kanaler.
Vis mer
«Konseptet er basert på en stor grad av interaktivitet, som vanlige papirbaserte publikasjoner ikke kan tilby» stod det videre.
Det var også budskapet i en Dinside-annonse i samme nummer, hvor interaktivitet ble kalt «internetts beste egenskap».
La oss først se på hvordan nettsider generelt så ut på den tida.
MICROSOFT: Her ser du Microsoft.com i 1998. De utviklet da Office 2000.
Vis merAPPLE: Og erkekonkurrenten sin Apple.com, som i 1998 nettopp hadde lansert sin første iMac.
Vis mer
KOMPLETT: Komplett.no viste til telefon- og faxnummer, prislister og åpningstider. Men de hadde også en «webshop», med 3 prosent rabatt og 24 timers åpningstid.
Vis mer
Alle de store riksmediene hadde også nettsider. Her er noen av de største.
DAGBLADET: Slik så Dagbladet.no ut i 1998. Med Susann Goksør og pornosjokk i fokus.
Vis merVG: Her har du VG.no fra 1998, med masse fotballstoff, som blant annet Drillo-drama.
Vis merAFTENPOSTEN: Aftenposten.no var også i 1998 et mer edruelig alternativ.
Vis mer
Hvordan Facebook, Youtube og Twitter så ut i 1998, spør du?
De fantes ikke.
Dinside gjennom 20 år
Dinside har gått gjennom mange endringer fra starten i 1998. Én ting er det rent visuelle, noe annet selve ideen: Fra å være en samling verktøy for å hjelpe folk med økonomiske beslutninger, ble det stadig mer fokus på artiklene.
1998: Her ser du en av de første versjonene av Dinside.no. Legg merke til «DinSide Auksjon» i margen til høyre, som senere ble QXL.
Vis mer2001: Dinside-logoen har blitt pusset opp, og merkenavnet QXL har dukket opp. Vi har også testet Internet Explorer 6, og skryter av mulighetene med CD-brenning.
Vis mer2004: Dinside har fått andre farger, og samlet alle kategorier og kalkulatorer i en gedigen boks til høyre. Snart vil du se hvordan nettsider gikk fra relativt kompliserte greier, til å bli enklere.
Vis mer2006: Flere artikler og mindre tjenester preger Dinside-forsida. Du ser også hvordan mobilsurfing har begynt å bli utbredt, med pristesten av mobildata.
Vis mer2008: Dinside fyller 10 år! Og feirer med ballonger og test av videokameraer.
Vis mer2010: «Du vil ikke tro det før du har prøvd» påstår vi om en fototjeneste, og reklamerer for at Dinside nå også fungerer på iPhone.
Vis mer2013: Dinside fyller 15 år! Og vi har tatt grep for å gjøre forsida enda enklere.
Vis mer2014: Dinside har fått seg ny design, som det ikke kommer til å skje stort med de neste årene.
Vis mer2018: Dinside fyller 20 år! Og slik ser altså Dinside ut i dag.
Vis mer
Hva synes du om utviklingen? Har det gått i riktig retning, eller savner du kalkulatorer og auksjonstjenester? Vi hører gjerne fra deg under artikkelen!
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi
bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene
våre.