Nå skal GPS-klokkene følge loven

Skal ikke lenger spille på foreldres frykt

Forbrukertilsynet krevde endringer.

KREVDE ENDRINGER: Forbrukertilsynet krevde at produsentene av GPS-klokker for barn gjorde endringer i hvordan produktene ble markedsført. Foto: Forbrukerrådet
KREVDE ENDRINGER: Forbrukertilsynet krevde at produsentene av GPS-klokker for barn gjorde endringer i hvordan produktene ble markedsført. Foto: Forbrukerrådet Vis mer
Publisert

GPS-klokker for barn har vært under lupen siden i fjor høst, etter at Forbrukerrådet avdekket en rekke alvorlige sikkerhetsbrister. Flere produsenter ble klaget inn til Datatilsynet og Forbrukertilsynet for brudd på personopplysningsloven og markedsføringsloven.

GPS-klokkene gjør det mulig for foreldre å vite hvor barna befinner seg, og gir også mulighet til å ringe til barnet.

To av produsentene, Gator og Xplora, ble kalt inn på teppet hos Forbrukertilsynet for å ha markedsført produktene sine ulovlig.

– Falsk trygghet

Forbrukertilsynet mente selskapene hadde en rekke urimelige vilkår i kontraktene sine.

De mente selskapene haddeutelatt vesentlige og nødvendige opplysninger om for eksempel månedlige utgifter, totalpris, fraktkostnader og informasjon om bindingstid.

Klokkene, som bruker simkort, bandt dessuten forbrukerne til én mobiloperatør.

I tillegg spilte flere av reklamekampanjene for produktene på frykt blant foreldre.

I markedsføringen av klokkene lovet produsentene blant annet at foreldrene kan få beskjed når barnet beveger seg inn og ut av forhåndsdefinerte «trygge» soner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer