Skolemat eller lokkemat fra Elkjøp?

Det er ikke lenger nok med en kladdebok og noen blyanter, en PC må man ha til skolearbeidet. Men er det nok med den billigste? Vi har testet.

Publisert
Sist oppdatert

Elkjøp, som er en del av den britiske Dixons-kjeden, prisbombet markedet for bærbare til rekordlave 3995 kroner. Den samme PCen selges til £329.99 i England, som blir omtrent den samme summen.

Målgruppen er først og fremst skoleelever, og maskinen er bare tilgjengelig i en begrenset periode, får vi vite.

I tillegg til under-firetusen-PCen tilbyr Elkjøp også en maskin med litt bedre spesifikasjoner, til bare 500 kroner mer. Forskjellen er 512 MB minne i stedet for 256, DVD-brenner i stedet for DVD-leser/CD-brenner og en USB-basert trådløs nettverksenhet.

Dette er et typisk eksempel på helt grunnleggende salgsteknikk for varer som selger på kombinasjonen pris og spesifikasjoner. De fleste tekniske apparater faller innenfor denne kategegorien, og alle som driver i denne bransjen vil gjerne "selge oppover". Noen ganger er tilgangen på det billigste produktet svært begrenset, slik at kunden i realiteten ikke har noen valgmulighet. Dette kommer gjerne til uttrykk med liten skrift i kundeavisen...

Det er selvsagt enklere for en kunde å bygge ut en PC til bedre spesifikasjoner, enn en komfyr eller vaskemaskin, og for en del leverandører er dette en måte å gjøre butikk på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer