Slik avslører du ny banksvindel

Nei, kortet ditt er ikke sperret.

FALSK: Denne e-posten ser ut til å gå i omløp om dagen, men hvis du vet hva du skal se etter, er det lett å avsløre at den ikke er ekte. Foto: Pål Joakim Pollen
FALSK: Denne e-posten ser ut til å gå i omløp om dagen, men hvis du vet hva du skal se etter, er det lett å avsløre at den ikke er ekte. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

Vi informerer deg om at kortet ditt er blitt sperret etter en teknisk hendelse i vår kundedatabase, slik at du ikke kan bruke kortet ditt til følgende tjenester før du aktiverer kortet på nytt:

# Minibank# Online betaling

Hvis du vil fortsette å bruke kortet ditt som normalt, klikker du på lenken nedenfor og følger instruksjonene:

Slik lyder en e-post som nå ser ut til å treffe nordmenns innbokser (vi har allerede mottatt flere), og som tilsynelatende kommer fra Sparebank1.

Den norske språkbruken er ganske plettfri (kanskje med unntak av «Online betaling»), og det kan godt være at mange vil la seg lure - særlig om de allerede er kunder av Sparebank1.

Men denne e-posten er svindel.

Som så veldig mange andre e-poster i samme kategori.

Blir stadig vanskeligere

Nå var for så vidt ikke denne e-posten den mest forseggjorte vi har sett, men det blir stadig vanskeligere å skille de ekte e-postene fra de falske.

Særlig når flere banker i disse dager sender ut e-poster som i stor grad som kan minne om slike svindel-eposter – til kraftig kritikk fra Finanstilsynet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer