Slik blir Quake 4

Los Angeles (DinSide Data): Vi innrømmer, Doom III var litt ensformig. Men gutta i Raven Software viste oss i dag hvordan denne grafikkmotoren kan brukes skikkelig.

Publisert
Sist oppdatert

Nesten ett år etter lansering er Doom III fremdeles et meget imponerende spill visuelt. Og først nå begynner det å dukke opp nye spill basert på Doom III-teknologien – først ute er Quake 4, som utvikles av kompisene til id software, Raven.

Quake 4 tar opp tråden direkte fra Quake 2. De onde Stroggene invaderer igjen, og i introen vi fikk sett krasjer et skip fullt av marinesoldater på en Strogg-dominert planet. Du styrer en av soldatene som overlever, og det første oppdraget handler om å samle sammen dine medsoldater. Imens foregår det full krig rundt deg – Quake 4 er langt unna Doom III når det gjelder stemning. Det er et krigsspill, intenst, hektisk og bråkete, her er det ikke tid til å skape stemning eller skremme spilleren.

Det er også elementer av lagbaserte kamper i spillet, du skal gi ordre til soldatene dine og samarbeide med dem. Du får ikke den samme ensomme følelsen som i Doom III, du deltar i et stort offensiv og må sørge for at også kameratene dine overlever, ikke bare deg selv.

De første brettene vi så foregikk imidletid innendørs, og det var en del halvkjedelige ganger vi beveget oss gjennom. Ikke så veldig originalt, tenkte vi. Men det er bare begynnelsen – det skjer nemlig noe med karakteren din et lite stykke ut i spillet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.