Sliter du med hastighet og trådløsdekning på utstyret du fikk levert fra internettleverandøren din? Da er du ikke alene. Spørsmål og klager vedrørende dette, er noe vi i Dinsides dataredaksjon får svært ofte.
Heldigvis er det som regel temmelig enkelt å gjøre noe med problemene selv, noe vi forteller deg mer om i denne artikkelen.
LES OGSÅ: Så enkelt deler du filer i nettet ditt
Vårt case
En enebolig på Jessheim har fått installert fiberbredbånd fra Get, med hastighet 75/75 Mbit. Eieren klager over at nedlastingshastigheten nesten alltid ligger langt under dette, gjerne mellom 30 og 40 Mbit.
Det viser seg at den kombinerte fiberboksen og trådløse ruteren er plassert bak et vitrineskap. Dette er naturligvis bra for estetikken, men et typisk dårlig valg når hastighet og rekkevidde er viktigere. Det optimale hadde vært at boksen var plassert høyt og fritt, noe du kan lese mer om i denne artikkelen.
Som i så mange andre tilfeller er ikke bare bare å flytte på boksen, da installatøren har benyttet strips og korte kabler. I slike tilfeller kan den enkleste løsningen å koble på en ny, trådløs ruter til det eksisterende utstyret, og plassere denne høyt og fritt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger