Sosiale medier+Hurtigruten=Sant

60 meldinger på ti minutter og 427 nye Facebook-venner i halvtimen. Hurtigruten har blitt et nettfenomen.

MANGE FANS: NRKs nettsider om sendingen har på rekordtid fått en stor mengde følgere, og tallet stiger raskt.
MANGE FANS: NRKs nettsider om sendingen har på rekordtid fått en stor mengde følgere, og tallet stiger raskt. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Nå sitter jeg og ser på #hurtigruten i stedet for top model, eller home and away .. Lett sjokkert, skriver @elfhybrid på meldingstjenesten Twitter.

Hurtigruten minutt for minutt på NRK 2 er en unik TV-sending, men det har også blitt et nettfenomen.

Sendingen kan for eksempel følges både på NRKs nettsider, og via mobiltelefoner. (Etternøler? Her finner du lenker til de aktuelle sidene.) Men det stopper selvsagt heller ikke der. Ved sendingen sin på nett har NRK installert en chat ved hjelp av Coveritlive, der mange melder til hverandre ved siden av live-bildene.

60 tweets på 10 minutter

Mens selv om sendingen uten tvil er ganske saktegående, så blir den tydeligvis ikke sett på som saktmodig. Mange har funnet den perfekte kombinasjonen med Twitter og TV. Vi har mandag ettermiddag regnet oss frem til at det publiseres cirka 60 tweets per ti minutter på den sosiale nettjenesten om Hurtigruten. Og både kjendiser og andre ytrer seg om det de ser.

Med selskapets brått stigende aksjekurs som bakteppe sier @HenrikAspe for eksempel det mange tenker:

– Når Hurtigruten filmes kontinuerlig i en snau uke på NRK og du ikke har kjøpt aksjer i selskapet. #denfølelsen

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer