Reklame i spill er jo ikke noe nytt. Og da snakker vi ikke om reklameskilt i FIFA-spillene, men produktplassering og annonser som er mer integrert i spillopplevelsen og passer flott sammen med omgivelsene.
Vi husker for eksempel gode, gamle Wipeout 2097 til den første PlayStation-maskinen. Reklamer for energidrikken RedBull dukket jevnlig opp på banene, og utviklerne takket til og med produsentene i rulleteksten. De påfølgende årene har spillbransjen vokst mer og mer, og når følgelig også til et bredt spekter av unge, kjøpesterke mennesker og er en perfekt reklamekanal.
Vi ser for eksempel stadig oftere at teknologiprodusenter og selskaper plasserer sine logoer i spillenes menyer (Cingular i Need for Speed: Underground 2, Sony Ericsson i Splinter Cell: Pandora Tomorrow), vi ser heltene i spillene bruke deres produkter (igjen, Sam Fisher i Splinter Cell har brukt Sony Ericssons-telefoner), og vi ser reklameplakater og bannere med kjente merker på (Splinter Cell nok en gang Sam Fisher klatrer på en gigantisk Axe-annonse). Det mest spesielle eksemplet er kanskje den beryktede /pizza-kommandoen i Everquest 2. Kommer dette til å bli mer vanlig i fremtiden?
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger