Spillsensur fra Microsoft

Dataspill blir stadig beskyldt for å forårsake voldelig adferd blant barn og unge. Nå vil Microsoft gjøre noe med saken, og bygger inn sensurteknologi i sin kommende Windows Game Manager. Dette systemet skal være en integrert del av operativsystemet.

Publisert

Vi skal ikke spekulere i spørsmålet om dataspill avler vold eller ikke. Det har imidlertid vært en god del mediafokus på dette nylig, særlig etter episoder som Dallas-massakren.

Men det er ingen tvil om at spill er blitt betydelig mye voldelige de siste årene, og en kraftig utvikling i kvaliteten på grafikken på datamaskiner blir benyttet for å skape størst mulig realisme. Spill som Kingpin skildrer brutal vold, og det grove språkbruket har vi aldri opplevd maken til i et dataprogram.

Det har blitt gjort forskjellige forsøk av myndigheter i andre land på å sensurere spill, men all tvungen ”klipping” har blitt møtt med hard kritikk. Nå skal Microsoft gi deg sjansen å velge selv: i Windows Game Manager (som innebygges i DirectX 8 i Windows) vil du kunne passordbeskytte voldelige spill, og dermed få muligheten for å kontrollere hvilke spill barna dine spiller.

Forutsetter samarbeid

Det regnes med at spillindustrien vil stille seg positivt til tiltaket. Det er en nødvendighet for at det skal lykkes, siden Microsoft må samarbeide med spillprodusenter for å innføre passordbeskyttelse på deres spill.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.