Splinter Cell (XBox)

Skal vi tro forhåndsomtalen, er Splinter Cell et spill som ingen har sett maken til. Det er kanskje en liten overdrivelse, men det er like fullt noe av det beste vi har spilt på lenge.

Publisert
Sist oppdatert

Vi stiftet bekjentskap med Splinter Cell på årets E3-messe, og vi ble allerede da svært imponert. Faktisk var det et av de spillene som gjorde størst inntrykk på oss, og nå, et halvt år etter, får vi endelig spille det.

Splinter Cell er utviklet av Ubi Soft, og er en del av Tom Clancy-lisensen, som allerede har brakt oss flotte spill som Rainbow Six og Ghost Recon. Det er ikke forfatteren Tom Clancy selv som står bak spillets bakgrunnshistorie, men han har gitt utviklerne sin velsignelse. Det synes, ettersom spillets handling hadde passet ypperlig i en av Tom Clancys bøker – du spiller som Sam Fisher, en topphemmelig agent som jobber for organisasjonen Third Echelon. Du blir sendt til den tidligere sovjetrepublikken Georgia, der to agenter er sporløst forsvunnet. Din jobb er å infiltrere, samle informasjon og forsvinne sporløst.

Vær stille

Det er med rette Splinter Cell ofte blir sammenlignet med Metal Gear Solid-spillene. Premissen er ikke ulike – en ensom agent skal snike seg rundt i fiendens installasjoner, helst unngå blodbad, ikke bli sett av overvåkningskameraer og ikke tiltrekke oppmerksomhet. Våpen skal kun trekkes når alle andre alternativene er oppbrukt. Splinter Cell tar imidlertid ideen et par skritt lenger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer