Sponsede hendelser på Facebook

Ikke alt du ser på nyhetsstrømmen din er faktiske nyheter. Noen har betalt for det.

KJØPT OG BETALT: En av vennene våre liker Homsepatruljen på Facebook. Dermed dukker det opp slike nyheter i ny og ne. Merk at hun ikke har likt eller delt selve innlegget, bare likt siden, potensielt for mange år siden.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Media
KJØPT OG BETALT: En av vennene våre liker Homsepatruljen på Facebook. Dermed dukker det opp slike nyheter i ny og ne. Merk at hun ikke har likt eller delt selve innlegget, bare likt siden, potensielt for mange år siden. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Facebooks mål er å tjene penger. Og Facebooks verktøy for å få til dette er annonser. Det kom derfor ikke som et sjokk da Facebook lanserte det de først kalte "sponsede hendelser", som nå har fått det noe mer nøytrale navnet "fremhevede hendelser".

Poenget er uansett det samme: Bedrifter, organisasjoner eller hvem som helst med en Facebook-side og flere enn 400 følgere kan betale Facebook for å gjøre det de legger ut mer synlig på folks nyhetsstrømmer. Både hos de som følger siden, og hos vennene til de som følger siden.

Det sistnevnte er det mest problematiske. Det betyr nemlig at du blir brukt som bud for selskapers reklame, uten at du vet det selv.

Derfor kan kommentarene du skriver på Facebook bli offentlige

Slik fungerer det

Konseptet er ganske enkelt, og ikke minst lett for selskaper å bruke:

  1. Selskapet bak Facebook-siden har et budskap de vil ha ut til flest mulig mennesker. De bestemmer seg derfor for å betale for innlegget, og gjøre det til en "fremhevet hendelse".
  2. Selskapet kan velge mellom å sikre god synlighet for kun de som liker siden, eller også for deres venner. For DinSides vedkommende, som nå har 6.400 følgere, koster det 100 dollar å nå mellom 18.000 og 33.000 mennesker i løpet av tre dager.
  3. Etter å ha lagt ut innlegget vil det vises høyt oppe i nyhetsstrømmen til de som liker siden, i tillegg til hos deres venner. Det finnes flere forskjellige måter å gjøre dette på, men det vanligste er at vennene til sidens følgere får en nyhet som sier noe sånt som "Knut liker Selskap AS, som forresten nå selger veldig billige mobiler".
For de som liker siden vil innlegget komme opp som ellers, bare høyere opp i strømmen og oftere enn vanlig. De vil naturlig nok ikke kunne se innlegget vennene deres får, og mange er derfor ikke klar over at de blir brukt som reklamebud.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer