STALKER: Apokalyptisk mareritt

Los Angeles (DinSide Data): Merkelige ting foregår i den forbudte sonen rundt kjernekraftverket i Tsjernobyl. Vi tør ikke dra dit, men tar heller turen til Los Angeles for å titte på et av de råeste førstepersonsspillene på horisonten.

Publisert
Sist oppdatert
STALKER: Apokalyptisk mareritt


Fra å være et relativt obskurt FPS-spill for bare et års tid siden, har STALKER nå blitt en svært etterlengtet actionspill, og er i våre øyne minst like spennende som storhetene Doom III eller Halo 2.

Premissen og bakgrunnshistorien er i alle fall uvanlige. Det hele foregår i år 2012 i den avstengte sonen rundt det tidligere kjernekraftverket i Ukraina. Noen år tidligere har en del merkelige fenomener oppstått, og stedet er nå fullt av ville mutanter.

Det har seg slik at i sonen finnes det også verdifulle gjenstander, og din rolle er å prøve å finne flest mulig av de. Men det finnes flere innleide soldater (stalkers) som er ute etter det samme, og de fleste vil prøve å gjøre livet surt for deg. Det er imidlertid muligheter for å alliere seg med noen av disse og inngå samarbeid.

Dynamisk verden

Spillet er fullstendig åpent. Sonen er 30 kvadratkilometer stor, og alt er tilgjengelig fra begynnelsen. Det er ingen skriptede sekvenser, og alt du foretar deg fører til reaksjoner fra omgivelser. Derfor er det ingen god ide å angripe samtlige stalkers du ser, for da vil alle prøve å motarbeide deg. Det er en mye bedre ide å forsøke å samarbeide. Møter du vennlige stalkere kan du også snakke med de og utveksle gjenstander.

Sonen er som sagt befolket også av blodtørstige mutanter. Disse har svært forskjellige krefter, noen er ekstremt store og sterke, men trege og lite intelligente. Andre kan sende gjenstander mot deg ved bruk av tankekraft, og andre igjen gjør seg usynlige. Spillet har natt og dag-sykluser, og noen mutanter trives best i dagslys, mens andre kommer ut etter mørkes ankomst.

I sonen finnes det også mystiske anomalier, som fungerer som dødelige feller. Disse kan plutselig slenge deg langt opp i lufta, angripe deg med syre eller elektrisitet. Det finnes med andre ord svært mye farlig i sonen, og du må ta hvert skritt med forsiktighet.

STALKER: Apokalyptisk mareritt


Siden sonen er ekstremt stor, må du selvsagt ha kjøretøy for å komme deg rundt. Du kan blant annet velge mellom en vanlig bil, en lastebil og et pansret, militært kjøretøy.

Krevende grafikk

Ethvert førstepersonsspill i dag må ha en imponerende grafikkmotor, og utviklerne av STALKER har laget sin egen fra grunnen av. Spillet er helt nydelig, og sonen ser virkelig forlatt og dystert ut. Tomme, grå bygninger, mørke, underjordiske ganger og svære sletter var noe av det vi fikk sett. STALKER benytter seg av alle DirectX 9-effektene i boken, dynamiske lys og skygger, og har en flott fysikkmotor som faktisk gjør nytte for seg og ikke bare er til pynt.

Presentasjonen av STALKER etterlot oss med skikkelig mersmak, det virker som om utviklerne GSC er på riktig spor her. Et dystert, seriøst førstepersonsspill med noen rollespillelementer kan være akkurat det sjangeren trenger. Spillet skal etter planen komme i tredje kvartal i år, og vi krysser fingrene.

[Ugjyldig objekt (debatt)]


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer