Google Play Music

Stenger strømmetjeneste: Her er alternativene

Utvalget av strømmetjenester er samtidig stort, men det er en viss forskjell i abonnementer og priser.

SISTE VERSET: Google Play Music stenges før utgangen av året. Heldigvis har både Google og konkurrentene gode alternativer. Foto: Bjørn Eirik Loftås
SISTE VERSET: Google Play Music stenges før utgangen av året. Heldigvis har både Google og konkurrentene gode alternativer. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Google Play Music har i mer enn seks år vært Googles svar på Spotify, med omtrent det samme musikkutvalget og matchende prisstruktur. Tjenesten er tilgjengelig både for PC-er, mobiler og TV-er, og appen har blitt lastet ned mer enn 5 milliarder ganger fra Google Play.

Støtter egne musikkfiler

En av tjenestens store fortrinn i forhold til Spotify, har vært muligheten til å laste opp din egen lokale samling av musikkfiler til skyen (inntil 50.000 spor), og uten kostnad har du kunnet strømme musikken til dingsene dine - hvor enn du har befunnet deg.

Men nå er det straks slutt for Google Play Music, som ble sist oppdatert så sent som 14. mai i år.

Google melder at de i september avvikler muligheten til å laste opp og ned musikk til Google Play Music, og fra 1. oktober og ut året vil de gradvis stenge ned tjenesten.

YouTube Music overtar

Heretter vil Google fullt og helt fokusere på YouTube, og appen YouTube Music, som kombinerer muligheten til å lytte til musikk og vise musikkvideoer. YouTube Music har vært kjørt som en parallell tjeneste siden lanseringen i 2018.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer