Den siste tiden har en kjent svindelmetode blomstret opp igjen. Denne gangen er det Telenor som er rammet. Svindlerne sender ut en e-post hvor det står at du enten har en forfalt regning, eller penger til gode etter å ha betalt en regning dobbelt. For å få refusjonen vil svindlerne som regel at du skal trykke på en link og fylle informasjonen din innen en gitt tidsfrist.
- Vi er godt kjent med angrepsmetoden, og vi ser at innholdet blir stort sett bedre og bedre for hver runde. Tidspunktet for mottak er heller ikke tilfeldig. Ofte kommer phishing-e-posten på et tidspunkt nær fakturatid – altså på et forventet tidspunkt, forklarer sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch i Telenor.
Når det gjelder Telenor sine rutiner for dobbel innbetaling av faktura, vil kundene alltid få disse pengene tilbake uten å måtte foreta seg noe. Enten tilbakebetaling til det kontonummeret den siste innbetalingen ble gjort fra, eller som et fratrekk på neste faktura.
Du gjør jobben for de
Ved å trykke på linken ledes du til en ondsinnet nettside. Denne formen for svindel kalles ofte for «phishing» og går ut på at du tror at du er på den reelle nettsiden men i realiteten sitter du på en skyggeside som de kriminelle kontrollerer. Før man trengte å verifisere seg med BankID på ved handel på nett var det enklere for de kriminelle å svindle folk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger