Tomb Raider: Legend

SPILLTEST: 90-tallets store spillikon returnerer med stil og eleganse. Tomb Raider: Legend beviser at Lara Croft fortsatt kan være relevant.

Publisert
Sist oppdatert

November 1996. Sony PlayStation har allerede klart å til en viss grad etablere seg som et mer voksent alternativ til de tidligere spillkonsollene. Men likevel, spillverdenen er fortsatt full av fargerike, barnevennlige figurer og surrealistiske verdener. Men den relativt obskure utvikleren Core Design, med Toby Gard i spissen, sitter på noe helt nytt: En tøff, sexy og sjarmerende heltinne, en kvinnelig Indiana Jones, som tar oss med til en verden vi aldri har sett maken til.

For undertegnede er det første Tomb Raider-spillet fremdeles en stor klassiker. Aldri før hadde vi sett en så stemningsfylt verden, og blitt så fascinert av spillets personlighet. Oppfølgeren klatre å bygge videre på våre opplevelser, men de tre påfølgende spillene ble bare mindre og mindre relevante for hvert år som gikk. Og selve Lara ble redusert til en hjernedød glamourmodell, fremfor den smarte heltinnen hun ble skapt som.

I 2003 prøvde Core å revitalisere serien, med et spill som slet med forferdelig kontrollsystem, kjedelig spillbarhet og uinspirert design. Lara Croft var så godt som død.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer