Toshiba klar med sin første ultrabook

Lettere enn konkurrentene, og med flere andre ess i ermet.

Med en vekt på bare litt over en kg er det imponerende at Z830 er utstyrt med 3 USB-porter og fullstørrelses HDMI og VGA-utganger. Foto: Toshiba
Med en vekt på bare litt over en kg er det imponerende at Z830 er utstyrt med 3 USB-porter og fullstørrelses HDMI og VGA-utganger. Foto: Toshiba Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ultrabooks er navnet på en ny kategori PC-er, svært tynne og lette, uten optisk drev og mekanisk harddisk, og med en ytelse som ikke står tilbake for "fullblods" PC-er. Mange venter at ultrabooks eller tilsvarende representerer fremtiden for bærbare PC-er, og i 2012 vil vi se svært mange. Men noen er her allerede, vi har testet omtalt flere av dem den siste tiden.

Samleside: Ultrabooks

Nå er også Toshiba klar med sin første ultrabook. Den kommer i to utgaver, en med matt skjerm og Windows 7 Professional, den andre med blank skjerm og Windows 7 Home Premium. Og Protégé Z830 og Satellite Z830 er da også myntet på henholdsvis bedrifts- og hjemmemarkedet.

Lettest så langt

Det er et krav fra Intel at en ultrabook skal veie maks 1,4 kilo. Z830 veier langt mindre enn det, med sine 1,12 kilo. Maks tykkelse er 1,59 centimeter. Til tross for den lave vekten er PC-en relativt godt utstyrt, både på inn- og utsiden. Skjermen måler 13,3 tommer, og oppløsningen er 1366 x 768 piksler. Her husker vi at Asus sin Zenbook har høyere oppløsning, 1600 x 1050, mens Acers S3 har samme oppløsning som Toshibaen. Alle tre har like store skjermer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer