Hei, For en uke siden kjøpte jeg en NAS-variant (Zyxel NSA 220). Jeg kjøpte også en disk på 750 gb. Den ble formatert, funket og alt ble koplet sammen.Den låste seg et par ganger i løpet av den første uka, og stømmen måtte koples fra for å for kontakt igjen.Etter en uke, ble den helt død. Den starter som vanlig, jeg kan browse i ca 2 minutter, så går den ned. Har prøvd det meste av omkoplinger, pcer, kabler mm, uten hell. Boksen er nå levert inn.
Problemet nå er at jeg ikke lenger får kontakt med disken. Prøver med Sharkoon Drivelink å få kontakt, og det går dårlig. Det er dette jeg brukte når jeg formaterte. Jeg finner disken i diskbehandler, men ikke i filbehandler. Den står uten stasjonsnavn, men det står også at det er NTFS-system. Det er ingen muligheter i grensesnittet i Windows til å gjøre annet en formatere. Jeg rakk selvsagt å kopiere ALLE backup, bilder, musikk og film til disken før dette skjedde...
Er dette normal oppførsel? I såfall vet jeg ikke om jeg vil bruke slik NAS-løsning. Jørn
Datadoktoren svarer
Hei
De fleste NAS-løsninger vi har testet har brukt andre filsystemer enn NTFS. Når du setter inn en disk i NAS-boksen blir filsystemet opprettet i initialiseringsprosessen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger