Diablo Immortal

- Umulig for brukerne å se hva ting koster

Det nye storspillet slaktes.

0,2: Aldri har et spill hatt så dårlig score som 0,2 av 10 fra Metacritic-brukerne. Foto/Montasje: Blizzard/Pål Joakim Pollen
0,2: Aldri har et spill hatt så dårlig score som 0,2 av 10 fra Metacritic-brukerne. Foto/Montasje: Blizzard/Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tidligere denne måneden slapp Blizzard storspillet Diablo Immortal for Windows, Android og iOS.

På nettstedet Metacritic, som samler inn anmeldelser fra nært sagt hele verden, har spillet en noe laber score fra anmelderne, med 63 (av 100) poeng for PC-versjonen og 72 for iOS-versjonen.

Verre er det imidlertid med scoren fra brukerne. Her er tallene henholdsvis 0,2 og 0,5 (av 10). 0,2 er faktisk den laveste scoren for et spill noen gang hos Metacritic.

Dyrt å vinne

Dette er første gang et Diablo-spill lanseres for en mobilplattform, og mange hadde derfor gledet seg ekstra til å kunne spille det på farten. 30 millioner spillere hadde forhåndsregistrert seg da spillet ble sluppet i starten av juni.

Men mange har fått seg en kalddusj, for når spillet er gratis å laste ned, hentes pengene på annen måte – via mikrotransaksjoner mens man spiller, og Blizzard får mye kritikk for hvordan dette er lagt opp.

For der man i begynnelsen fint kan spille noen timer uten å bruke et øre, drar det seg til underveis med stadig mer aggressiv promotering av innhold du må betale for.

Ifølge mange brukere er det praktisk talt umulig å komme seg igjennom endgame-delen av spillet uten å bruke penger. Masse penger.

Koster skjorta

Man må nemlig kjøpe lootbokser (forundringspakker) for en mulig sjans til å få en såkalt «legandary gem», som man trenger for å oppgradere spillfiguren sin.

En Reddit-bruker har regnet på hva det vil koste å makse spillfiguren sin i Diablo Immortal, og der det første regnestykket (fra betaperioden) tilsa at det kostet nesten 1,1 millioner kroner, er det gjort justeringer etter at spillet ble sluppet, blant annet ved at man nå «bare» trenger 73 spesifikke 5-stjernesperler (gems) i stedet for 92 for å makse.

Estimatet nå er at det vil koste deg et sted mellom 500 000-800 000 kroner å nå det aller øverste nivået.

Mange populære gratisspill lar deg betale for kosmetisk innhold, som ikke påvirker egenskapene til spillfiguren din utover utseendet, men Diablo Immortal er designet etter «pay to win»-modellen, der man kan betale for å bli bedre enn andre.

100 000 holdt ikke

Førsteamanuensis ved Institutt for samfunnspsykologi ved universitetet i Bergen, Rune Mentzoni har tilbragt tid i det utskjelte spillet. Han har også tidligere engasjert seg i «lootbox»-debatten, da han i et forskningsprosjekt brukte 30 000 kroner i «Fifa 18» på å prøve å få tak i det ultimate laget.

Han mener dette nye «Diablo»-spillet er en tosidig opplevelse.

For å ta det positive først:

- Det går an å ha en god opplevelse her noen timer, men pengemekanismene er vanskelig å se bort fra, sier Mentzoni.

Rune Mentzoni er førsteamanuensis ved Institutt for samfunnspsykologi ved universitetet i Bergen. Foto: Privat
Rune Mentzoni er førsteamanuensis ved Institutt for samfunnspsykologi ved universitetet i Bergen. Foto: Privat Vis mer

Han mener disse er skrudd opp til 11, sammenliknet med andre, «snillere» spill.

- Her er lag på lag med forskjellige betalingsmodeller. Det blir umulig for forbrukeren å se hva ting koster, kommenterer Mentzoni.

Han forteller om en spiller på strømmetjenesten Twitch som hadde brukt nesten 100 000 kroner på å oppgradere én gjenstand uten å komme i mål. Videre forklarer han at hver figur har syv gjenstander på kroppen.

- Om man fikk beskjed om at det kostet 100 000 kroner å oppgradere utstyr, hadde jo forbrukeren i det minste kunne tatt et informert valg, sier han noe oppgitt.

- Er dette det groveste eksemplet du har sett?

- Jeg skal ikke si at det ikke finnes verre eksempler, men dette er en stor lansering fra et av de største spillselskapene, noe som gjør det ganske spesielt, poengterer han.

Tordner mot selskapet

Av de 2294 brukeromtalene PC-versjonen av spillet i skrivende stund har fått på Metacritic, er 2245 av dem negative (97,9 prosent), og flertallet av kommentarene handler nettopp om hvordan spillet er skrudd til for at brukerne skal betale for seg:

– Dette spillet er bare en kamuflert gamblingmaskin for barn. Siden jeg virkelig elsker Diablo-spillene er dette et ordentlig tungt emosjonelt slag for meg, sier én bruker.

– Jeg så en fyr bruke 4000 dollar uten å få en eneste 5-stjernesperle. Det eneste som er «diablo» med dette er grådighet, sier en annen.

Brukeren NecroJunkie er bekymret: – Dette spillet er det mest uhyggelige, pengesugende tullet jeg noen gang har sett. Hvis dette er framtida for spill, så tør jeg påstå at videospill vil dø, heter det seg i vedkommendes omtale.

Vil regulere lootbokser

For to uker siden slapp Forbrukerrådet rapporten «Insert coin», nettopp med fokus på lootbokser.

– Loot boxer har vært kilde til mange kontroverser opp igjennom åra, og det med rette. Gjennom vårt arbeid har vi sett at loot boxer utnytter forbrukerne ved å skape avhengighet, benytte manipulerende mekanismer og profittere på sårbare forbrukergrupper, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, på egne nettsider, og fortsetter:

– Husk at når du kjøper en lootboks har du ingen anelse om hva du faktisk betaler for. Forbrukerne manipuleres til å bruke store pengesummer igjennom aggressiv markedsføring, psykologisk påvirkning og tåkelagte eller misvisende sannsynligheter.

Basert på Forbrukerrådets rapport har 20 forbrukerorganisasjoner fra 18 land lansert en koordinert aksjon for å få i stand reguleringer på lootbokser.

Både Belgia og Nederland har allerede innført forbud mot lootbokser i spill.

I disse landene får man ikke tilgang til Diablo Immortal.

Activision Blizzard har så langt ikke kommentert kritikken.

Artikkelen er oppdatert 16. juni med kommentarer fra Rune Mentzoni.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer