Det er ikke bare i grisgrendte strøk at man kan få problemer med å få bredbånd. Det kan Ståle Fossum skrive under på, som nylig flyttet fra en leilighet i hovedstaden med lynraskt NextGenTel-bredbånd, til ikke mindre sentrale Lilleaker i samme by.
Overraskelsen var nemlig stor da NextGenTel kunne fortelle at han ikke kunne flytte abonnementet sitt til sin nye adresse. Ikke fordi det var for langt til sentralen (1,8 km), men fordi sentralen var proppfull av abonnenter allerede. Fossum fikk beskjed om at enten måtte han vente på at noen sa opp abonnementet sitt og dermed frigjorde plass, eller velge seg en annen leverandør.
Fullt, fullt, fullt
Fortvilet tok Fossum kontakt med konkurrenten Telenor, som bare kunne bifalle det NextGenTel allerede hadde påpekt. Sentralen var smekkfull. Også en tredje leverandør som benytter eget utstyr, Ventelo Bluecom, ble kontaktet - men med samme nedslående svar: Her er fullt.
Heldigvis hadde Fossum kabel-TV fra Get i den nye leiligheten. Selskapet har i tillegg spesialisert seg på å levere bredbånd gjennom TV-kablene. Men skuffelsen ble total da det viste seg at Get ikke hadde bygd ut nettet sitt til å omfatte Internett over koakskablene i det aktuelle området, og dermed var Fossum like langt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger