Verdens sterkeste merkevare

KÅRING: Neida, det er hverken Coca-cola, Microsoft eller McDonald's.

Publisert
Sist oppdatert

Det amerikanske Millward Brown kårer hvert år de sterkeste merkenavnene - den såkalt Brandz-kåringen.

Brandz baserer seg på flere parametere - blant annet en spørreundersøkelse av 100.000 mennesker verden over, samt hvor godt selskapene har gjort det det siste året, økonomisk sett.

I så måte er Google verdens sterkeste merkenavn. For andre året på rad.

>> Les også: Tre triks som gjør Google bedre

Firmaet verdsettes til svimlende $86.000.000.000 - eller rundt 430 milliarder kroner etter dagens kurs, 30% mer enn for ett år siden. Nummer to på listen, General Electric (som blant annet eier NBC Universal), er distansert med nesten $15mrd.

Microsoft kaprer tredjeplassen like bak, mens Coca-Cola må innfinne seg med fjerdeplassen. Oppsiktsvekkende har Apple steget fra 16. plass i fjor til 7. plass i år, og vurderes til $55mrd; hele 123% opp fra i fjor.

Her er de 20 første plassene:

1. Google ($86.057.000.000, +30%)2. GE ($71.379.000.000, +15%)3. Microsoft ($70.887.000.000, +29%)4. Coca-Cola ($58.208.000.000, +17%)5. China Mobile ($57.225.000.000, +39%)6. IBM ($55.335.000.000, +65%)7. Apple ($55.206.000.000, +123%)8. McDonald's ($49.499.000.000, +49%)9. Nokia ($43.975.000.000, +39%)10. Marlboro ($37.324.000.000, -5%)11. Vodafone ($36.962.000.000, +75%)12. Toyota ($35.134.000.000, +5%)13. Wal-Mart ($34.547.000.000, -6%)14. Bank of America ($33.092.000.000, +15%)15. Citi ($30.318.000.000, -10%)16. HP ($29.278.000.000, +17%)17. BMW ($28.015.000.000, +9%)18. ICBC ($28.004.000.000, +70%)19. Louis Vuitton ($25.739.000.000, +13%)20. American Express ($24.816.000.000, +7%)

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer