Vi kjøpte elektronikk for 42 milliarder

Historisk vekst i elektronikksalget i annerledesåret 2020.

KRAFTIG ØKNING: Stengte kontorer landet over førte til en firedobling av salget av produkter til hjemmekontoret, spesielt webkameraer, skjermer, tastatur og mus, i 2020. Foto: NTB Scanpix
KRAFTIG ØKNING: Stengte kontorer landet over førte til en firedobling av salget av produkter til hjemmekontoret, spesielt webkameraer, skjermer, tastatur og mus, i 2020. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I dag la bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen fram status for det norske forbrukerelektronikk-markedet 2020.

Statistikken viser noen klare trender: Hjemmekontor, gaming og matlaging driver salget, mens vi kjøper færre mobiltelefoner.

Økning på 18 prosent

Tallene for 2020 viser en omsetningsvekst på hele 18 prosent i forhold til året før, og ender på 42,3 milliarder kroner, mot 2019s 36,03 milliarder.

Dette inkluderer produkter innenfor lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektrisk, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.

– Koronaåret 2020 har sett nordmenn investere i utstyr til hjemmekontoret, TV og spillprodukter er også populære. Også produkter til oppbevaring av mat og kjøkkenutstyr vokser kraftig i et meget spesielt år for elektronikkbransjen, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding.

TV-salget opp igjen

For første gang på tre år øker TV-salget. I 2020 ble det solgt 430.000 enheter, som er en økning på 18 prosent.

Strømmetjenester fortsetter også å vokse. Nå sier 77 prosent av norske husholdninger at de abonnerer på én eller flere tjenester. I 2019 lå tallet på 72 prosent.

Netflix troner fortsatt på toppen, og 59 prosent av norske husholdninger sier de abonnerer på tjenesten. Nykommeren Disney+ har på kort tid blitt populær i Norge, 21 prosent av husholdningene har kjøpt abonnement på tjenesten.

Hjemmekontor-boom

Påbud om hjemmekontor ga tidlig utslag i salget av hjemmekontor-utstyr. I mars i fjor økte salget av webkameraer med 1735 prosent, og det var nærmest umulig å oppdrive produkter.

Ifølge Elektronikkbransjen viser de endelig tallene at det førte til en firedobling av salget av produkter til hjemmekontoret, spesielt webkameraer, skjermer, tastatur og mus.

Også salget av bærbare PCer til forbrukermarkedet steg i 2020, opp 15 prosent fra året før.

– Tilbakemeldingen fra produsentene er at de kunne ha solgt enda flere maskiner, men den voldsomme globale etterspørselen ga problemer med leveransene. I tillegg har nordmenn lagt mer penger i maskinene de kjøper, og den største prosentvise veksten er i premiumsegmentene, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

DE SER DEG: Det deles mange videoklipp av folk på hjemmekontor hvor videokonferansen har tatt en uheldig vending. Her er noen tips for å unngå slike tabber. Video: Per Ervland Vis mer

Oppgraderte kjøkkenutstyret

At vi tilbrakte mer tid hjemme, gjorde trolig også at flere investerte i kjøkkenprodukter. Ifølge statistikken økte salget med hvitevarer og småelektriske produkter med ni prosent i 2020.

– I 2020 kjøpte nordmenn særlig frysebokser og fryseskap i første delen av nedstengingen, mens kjøkkenapparatene har hatt voldsom vekst gjennom året, sier Jan Røsholm.

Salget av store hvitevarer økte med én prosent, mens kaffemaskiner, mixere og kjøkkenmaskiner økte med hele 20 prosent.

Elsykler og elsparkesykler økte

Også salget av elsykler og elsparkesykler øker. Det skyldes trolig anbefaling om mindre bruk av kollektivt.

– Vi har fått tall på salget av elsykler fra bransjeforeningen Sportsbransjen, som melder om en vekst fra 2019 på 60 prosent. Det betyr at det ble solgt rundt 90.000 elsykler i 2020, sier Ottemo.

Samme trend gjelder for de omstridte el-sparkesyklene.

– I fjor ble det solgt rundt 100.000 elektriske framkomstmidler, det tallet steg til 180.000 i 2020. Da er både kraftigere ståhjulinger, hooverboards og ståhjul inkludert i tallene, sier hun.

Færre, men dyrere mobiler

Antall solgte mobiler falt fra 1,7 til 1,6 millioner enheter i 2020, noe som tilsvarer en nedgang på seks prosent.

En høyere pris bidrar trolig til at nordmenn bytter telefonen sin stadig sjeldnere, mener Elektronikkbrajsnen. I 2018 var den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner 31,4 måneder, i 2020 har denne økt til 32,5 måneder

– Det vil si at gjennomsnittlevetid for en mobiltelefon er i dag godt over 2,5 år. Det er en kraftig økning i forhold til årene før smarttelefonene kom på markedet, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Nordmenn liker å tallfeste trening og aktivitetsnivå, og selv om salget av smartarmbånd falt noe i 2020, ligger smartklokkesalget stabilt på 650.000 enheter, ifølge bransjens forbrukerundersøkelse.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer