I dag la bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen fram status for det norske forbrukerelektronikk-markedet 2020.
Statistikken viser noen klare trender: Hjemmekontor, gaming og matlaging driver salget, mens vi kjøper færre mobiltelefoner.
Økning på 18 prosent
Tallene for 2020 viser en omsetningsvekst på hele 18 prosent i forhold til året før, og ender på 42,3 milliarder kroner, mot 2019s 36,03 milliarder.
Dette inkluderer produkter innenfor lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektrisk, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.
– Koronaåret 2020 har sett nordmenn investere i utstyr til hjemmekontoret, TV og spillprodukter er også populære. Også produkter til oppbevaring av mat og kjøkkenutstyr vokser kraftig i et meget spesielt år for elektronikkbransjen, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding.
TV-salget opp igjen
For første gang på tre år øker TV-salget. I 2020 ble det solgt 430.000 enheter, som er en økning på 18 prosent.
Strømmetjenester fortsetter også å vokse. Nå sier 77 prosent av norske husholdninger at de abonnerer på én eller flere tjenester. I 2019 lå tallet på 72 prosent.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger