Helt siden ideen om en virtuell virkelighet kom på 30-tallet, har filmer som The Matrix og bøker som Ready Player One skapt skyhøye forventeninger til VR-revolusjonen.
Men ikke før nå, 80 år seinere, banker revolusjonen på døra.
Først kom liksom-VR-brillene, som Google Cardboard og Samsung Gear VR. De vet bare hvor du kikker, ikke hvor hodet ditt er. Foreløpig har vi bare to konkurrenter som byr på skikkelig VR: HTC Vive og Oculus Rift.
Vi bestilte sistnevnte i mars, og i slutten av juni kom endelig pakka vi strengt tatt har venta på hele livet. Her er det viktigste du trenger å vite.

#1: Kjøpe Oculus Rift i Norge?
Ja, du kan kjøpe Oculus Rift i Norge. Selv om du ikke finner dem på Prisjakt.
- Brillene selges foreløpig bare gjennom oculus.com, men de sender den hit, også.
- Oculus har hatt store problemer med levering, så det tar tid. Vi venta fra mars til slutten av juni. Nå går det forhåpentligvis raskere.
- Det koster. Mye. Vi endte opp med en regning på 6.545 kroner inkludert frakt. Foreløpig har vi ikke hørt noe om moms, men om dette kommer på toppen, snakker vi 8.181 kroner pluss eventuelle fortollingsgebyrer.
#2: Dette får du i Oculus Rift-pakka

Oculus Rift blir levert i den peneste eska vi noen sinne har sett.
- Du får det som best beskrives som en koffert, hvor alt har sin plass. Du veit; sånne kofferter superagenter har våpnene sine i på film.
- Kofferten inneholder VR-brillene, kameraet som brukes til å spore brillene, fjernkontrollen for enkle VR-opplevelser og den trådløse Xbox One-håndkontrolleren med mottaker til mer avanserte spill.
- Alt er så pent innpakket og pent laget at det går frysninger nedover ryggen vår. Sjekk videoen over og se selv.
#3: Hva slags PC krever Oculus Rift?

Oculus Rift kjører to høyoppløste skjermbilder til hvert øye, samtidig som den holder rede på hvor hodet ditt er og hvor det peker. Da kreves det også en rimelig kjapp PC, som kan gjøre prislappen for VR øker enda høyere.
- Minstekravet er blant annet et Nvidia GTX 970 (som vi bruker, uten problemer) eller AMD R9 290-skjermkort og en Intel i5-4590-prosessor. Pluss to ledige USB 3.0-porter, én ledig hvordan-som-helst-USB-port og én ledig HDMI-inngang i skjermkortet ditt.
- Oppsettet er elegant, og gikk knirkefritt på under en halvtime. Du laster ned et program og blir guidet gjennom en pen veileder, hvor alt fra selve tilkoblingene til justeringer av VR-brillene og kameraet forklares enkelt og effektivt.
- Rift anbefaler minst én meter ledig plass mellom deg og nærmeste møbel. Det gikk ikke på soverommet vårt, men var ikke noe problem så lenge vi ble sittende. Og Oculus Rift er i langt større grad enn HTC Vive basert på sittende opplevelser, enn så lenge.
#4: Er VR noe gøy, da?

Første smak på VR får du fra Oculus Rift sin hjemskjerm. Ettersom det er VR vi snakker om, er det mer riktig å skippe ordet «skjerm» og bare kalle det «hjem». Du kan kikke rundt deg, på peisen eller den moderne arkitekturen, og foran deg prøver Oculus Rift å få deg til å svi av enda mer penger på spill og opplevelser.
- Begrepet opplevelser høres kanskje teit ut, men det er forfriskende å se at VR byr på nettopp opplevelser som ikke ville fungert i noe annet medium. For eksempel filmer, som rent teknisk likner mer på spill, og hvor du blir plassert midt i handlingen. Ettersom dette er ekte VR kan du ikke bare se rundt deg, men for eksempel lene deg rundt hjørner eller bevege deg mot karakterene for å se dem rett i hvitøyet.
- Men i det lange løp er det spillene det handler om. Vi har prøvd to. Lucky's Tale beskrives best som Mario 64 hvor hodet ditt er kameraet og hendene dine styrer karakteren med Xbox-kontrolleren. Å lene oss helt ned mot karakteren og se den bli både overrasket og blid, mens han vinker til oss, gir oss en barnslig glede vi aldri har følt på før.
- Eve: Valkyrie er på den andre enden av skalaen; et episk romdrama, hvor du sitter i cockpiten av et romskip mens du skyter andre priviligerte Rift-eiere. Begge deler er gøy, veldig gøy. Og man skjønner straks at VR er noe helt annet enn alt vi har prøvd tidligere.
#5: Burde jeg kjøpe Oculus Rift?
Bare så det er helt klart: Nei, VR-briller som Oculus Rift er ikke Holodeck fra Star Trek eller som å ta den blå pilla i The Matrix.
- Bildet dekker ikke hele synsfeltet ditt. Du ser piksler. Lyse områder og tekst blør utover resten av bildet. Brillene vi har under VR-brillene presser mot hodet vårt.
- Men bildet følger hodebevegelsene våre tilsynelatende perfekt. Ingenting hakker. Lyden fra de påmonterte hodetelefonene er overraskende bra. Og opplevelsen er så god at etter de første minuttene av en sesjon, blir vi snart overbevist om at vi befinner oss lysår unna i cockpiten til et romskip.
- Mange rapporterer at de blir kvalme og dårlige av VR. Nå har ikke vi hatt de virkelig lange seansene i Oculus Rift ennå. Foreløpig har vi ikke merket annet enn sommerfugler i magen i enklere spill som Lucky's Tale, mens intense spill som Eve: Valkyrie kan gjøre oss noe svimle.
LES OGSÅ:
VR er for kult til å floppe
Cardboard – mye moro for en femtilapp
De 5 beste spillene til Gear VR