Vi prøver Doom III

Los Angeles (DinSide Data): For første gang blir det etterlengtede horror-spillet Doom III presentert i spillbar form, dessverre kun på Xbox. Vi tok et par runder med spillet, og her er våre førsteinntrykk!

Publisert
Sist oppdatert
Vi prøver Doom III


Doom III er, som de fleste vet, blant de førstepersonsspillene det knytter seg mest forventninger til. Ikke rart, de originale Doom-spillene er sanne klassikere, som skapte førstepersonssjangeren.

Oppfølgeren har lenge vært under utvikling, men nå ser det ut til at spillet virkelig er nesten ferdig. Utviklerne er i alle fall sikre nok til at de lar oss få prøve Xbox-versjonen, og det ser bedre ut enn forventet.

Det er ingen hemmelighet at konsollutgaven av spillet ikke er fullt så imponerende grafisk som den lekre PC-versjonen. De første skjermbildene fra denne utgaven viste i hvert fall redusert kvalitet på teksturene og modellene, men frykt ikke – etter å ha sett spillet i bevegelse kan vi love deg at dette blir det peneste actionspillet på Xbox, muligens lekrere enn selveste Halo 2. Noen av teksturene er muligens litt uskarpe, men alt i alt er grafikken fantastisk, og ser enda bedre ut enn det vi forventet. Men vi merket en del hakking, så det er tydeligvis fremdeles noe optimalisering som må til her.

Levende lys

Vi er imponert over de dynamiske lys- og skyggeeffektene, men de er ikke overdrevet. Det er uansett stor sett veldig mørkt, det brettet vi fikk mulighet til å prøve foregikk innendørs, i en militær installasjon/laboratorium lik den vi har sett på de fleste skjermbildene. Basen bærer preg av kamp og ødeleggelse, det er massevis av ødelagte materialer, piper som henger løst fra taket og blodflekker. Det er såpass mørkt at vi må for det meste bruke vår trofaste lommelykt.

Grøss-faktoren er utrolig høy, vi ble angrepet av zombier og andre monstre, og de fleste av de tålte en del skudd, selv med en kraftig hagle. Den flotte fysikkmotoren gjør at monstrene reagerer meget realistisk på skuddene, og faller bakover akkurat som virkelige mennesker. Fysikkmotoren fungerer selvsagt også på andre objekter i verdenen, men det vi liker best er at fysikken er en integrert del av spillet, den brukes ikke overdrevet – den bare er der, og gjør spillet mer realistisk.

Vi prøver Doom III


Det viktigste med Doom III er likevel den utrolig skumle stemningen, med fantastiske lydeffekter, lyssetting og den klaustrofobiske følelsen. Lydeffektene på de mange våpnene blir også forsterket av de tomme gangene. Spillet har atmosfære til de grader, og vi gruer oss nesten til den dagen vi må spille det, alene på rommet.

Kontrollen er det ikke mye å utsette på, har du spilt Halo vet du omtrent hvordan det fungerer. Utviklerne snakker om en autoaim-funksjon, men foreløpig var ikke denne implementert, så det var til tider vanskelig å treffe fiender.

Så er det selvsagt de spennende flerspiller-mulighetene, men disse fikk vi dessverre ikke prøvd i denne omgang. Men co-op-muligheten må jo bare bli bra.

Doom III er ikke oppskrytt, det er faktisk et utrolig lovende spill. Selvsagt er det PC-versjonen som vil by på den optimale opplevelsen, men for alle de som ikke har en kraftig nok datamaskin vil Xbox-utgaven være en glimrende erstatning. Vi håper bare det kommer i butikkene snart.

[Ugjyldig objekt (debatt)]


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer