TEST: Oculus Quest 2

VR for massene

Oculus Quest 2 gjør VR veldig tilgjengelig og er rett og slett innmari gøy.

VR-BRILLER: Dinside har testet VR-brillene Oculus Quest 2. Se hvordan de funker i videoen! Video: Pål Joakim Pollen. Klipp: Embla Hjort-Larsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Da de første VR-hodesettene begynte å gjøre sitt inntog for noen år siden, var det ikke bare-bare å spille. Med Oculus Rift og HTC Vive måtte man være tilkoblet en ganske kraftig stasjonær PC via kabel, og kameraer måtte monteres opp i rommet for å spore bevegelsene. Dette var ikke akkurat løsninger det bare var å raske med seg bort til en kompis eller på hyttetur.

Sony gjorde VR litt mer tilgjengelig for allmennheten med sitt PlayStation VR-hodesett i 2016, som du kunne plugge inn, fortsatt med kabel, i PlayStation 4, og der PlayStation-kameraet stod for sporingen av hodebevegelsene.

Dessuten har det kommet nok av produkter som lar deg plassere telefonen din inni en brille, enten det dreier seg om helt enkle Google Cardboard i papp, eller Samsungs Gear VR-briller.

Den senere tiden har det kommet produkter som gjør VR mer tilgjengelig, fordi du hverken trenger å være koblet til en PC med kabel eller ofre dyrebar batteritid på mobiltelefonen. Oculus, som ble kjøpt opp av Facebook allerede i 2014, lanserte den frittstående Go-enheten i 2018 og har senere fulgt opp med med to Quest-enheter. Den nyeste av dem, Quest 2, er dagens testprodukt – til en pris som er lavere enn forgjengeren.

SPORER INNENFRA: Med fire kameraer sporer Oculus Quest 2 bevegelsene dine uten at du trenger å ha kameraer montert på veggen. Foto: Pål Joakim Pollen
SPORER INNENFRA: Med fire kameraer sporer Oculus Quest 2 bevegelsene dine uten at du trenger å ha kameraer montert på veggen. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Uten kabler

Oculus Quest 2 er altså et helt frittstående VR-hodesett, der all maskinvare finnes i brillene.

Både hodesettet og de to medfølgende håndkontrollene går på batteri, så her trenger du ingen kabler mens du spiller, men kan allikevel bli sporet om du beveger deg rundt i rommet. Slik sporing kalles gjerne innenfra-ut-sporing, og går da på at innebygde kameraer i brillene regner ut bevegelsen din basert på hvordan du forflytter deg i forhold til objekter i rommet du står i. Det i kontrast til at kameraer i rommet fanger opp bevegelsene dine.

Brillene lades opp via USB-C (10W lader følger med), så her kan du fint bruke mobilladeren du har liggende også. De to håndkontrollene drives av hvert sitt AA-batteri (følger med).

De to håndkontrollerne brukes for å betjene spill og annet når du bruker Quest 2. De går begge på hvert sitt AA-batteri, som virker å holde veldig lenge. Foto: Pål Joakim Pollen
De to håndkontrollerne brukes for å betjene spill og annet når du bruker Quest 2. De går begge på hvert sitt AA-batteri, som virker å holde veldig lenge. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Batteritiden ligger på 2-3 timer på selve brillene (to timer spilling, tre timer med lettere bruk) og batteriene i håndkontrollene holder brått i ukesvis – de bruker imponerende lite strøm.

Kontra forgjengeren har maskinvaren også blitt raskere, med omtrent dobbel ytelse. XR2-prosessoren er basert på Snapdragon 865-prosessoren fra Qualcomm (fjorårets toppmodell), der forgjengeren var basert på Snapdragon 835 (fra 2017).

Begrenset tilpasning

Brillene er festet i en medfølgende hodestropp som både går rundt hodet og over det, der strammingen skjer med borrelås. Det finnes en «elite»-stropp som byr på bedre tilpasning og stramming, og som også kan huse et eksternt batteri for bedre batteritid, men den koster noen hundrelapper ekstra.

ENKEL: Hodestroppen som følger med er av enkleste sort, men kan oppgraderes om du blar opp noen hundrelapper ekstra. Foto: Pål Joakim Pollen
ENKEL: Hodestroppen som følger med er av enkleste sort, men kan oppgraderes om du blar opp noen hundrelapper ekstra. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Den medfølgende stroppen er av den enkleste sorten. Det blir brått stor forskjell på det å bruke VR-briller som sitter stramt mot pannen og de som ikke gjør det, og uten særlig elastisitet i stroppen, blir det mye tilpasning før de sitter ordentlig godt, særlig om man er flere som bytter på.

Det er heller ikke allverdens til polstring her, og særlig rundt nesa er det ganske mye glippe for min del, i hvert fall, som gjør at lys utenfra slipper inn. Fordelen er at jeg kan lene hodet litt bakover og få et glimt av hvor jeg står i stua, for her det er det lett å miste retningssansen.

For dem som bruker briller, følger det med en egen brakett som øker avstanden fra panna. Det er dog ikke garantert at det vil gjøre ting vesentlig mer komfortabelt - briller og VR-briller har aldri gått helt hånd-i-hånd.

Annet enn det finnes det ikke allverdens av tilpasningsmuligheter. Optimalt sett bør avstanden mellom okularene være den samme som avstanden mellom pupillene dine, men dette får du bare justert i tre trinn med ±5 mm mellomrom, og ikke trinnløst som på mange andre hodesett, forgjengeren inkludert. For min del synes jeg det går fint, selv om ikke hele bildet oppleves skarpt, men her kan du altså oppleve at bildet blir uskarpt uansett innstilling.

BEGRENSET: Avstanden mellom de to linsene bør matche avstanden mellom pupillene dine, men den får du bare endret i tre steg. Foto: Pål Joakim Pollen
BEGRENSET: Avstanden mellom de to linsene bør matche avstanden mellom pupillene dine, men den får du bare endret i tre steg. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Selve justeringen er også av enkleste sort, der man griper tak i okularene og drar dem et hakk til siden. En klarer det uten å berøre glasset (det er ganske fy-fy med slike linser), men veldig elegant er det ikke.

Nevnt innledningsvis er at Quest 2 er rimeligere enn Quest, så disse tingene handler nok om å spare penger for Oculus' del. Det samme gjør skjermteknologien – riktignok får du denne gangen høyere oppløsning (1832x1920 piksler per øye) med høyere oppfriskningsrate (90 Hz), men egentlig er det bare én skjerm, og den er av LCD-typen – ikke OLED. Det første Quest-hodesettet hadde to OLED-skjermer (2x 1600x1440@72Hz). Man oppdager fort at det er LCD-teknologi når man starter opp og Oculus-logoen lyser opp; sortnivået er langt fra helt sort og en viss fargeblødning synes rundt den liggende O-en. Det er imidlertid lite vi tenker på når vi spiller.

Tegn opp rommet

Selv om du har ryddet stua, er det lett å miste retningssansen mens du spiller, men det håndterer Quest 2 alldeles utmerket. Før du går i gang, må du nemlig tegne opp området som er fritt for hindre, og det skjer mens du har på deg brillene, der kameraene på utsiden viser deg omverdenen slik at du kan dra streken i trygg avstand til salongbordet og TV-en. Anbefalt område med boltreplass er minimum 2x2 meter.

Ved å tegne opp grensene i rommet, slipper du å snuble i bordet når du ikke ser utsiden av VR-brillene. Foto: Oculus
Ved å tegne opp grensene i rommet, slipper du å snuble i bordet når du ikke ser utsiden av VR-brillene. Foto: Oculus Vis mer

Mens du er inne i den virtuelle verdenen vil det dukke opp en «vegg» i form av et rutenett når du nærmer deg grensa, slik at du ikke plutselig snubler over salongbordet.

Quest 2 kan også brukes stillestående (eller -sittende) ved at du definerer spilleområdet ditt som stasjonært.

En ting vi liker veldig godt, er at brillene husker områdene du har tegnet opp. Jeg ble veldig imponert én gang, der jeg tok på meg brillene i spisestua, noen meter unna området jeg hadde tegnet opp i stua, og jeg allikevel kunne se spilleområdet jeg måtte gå inn i for å være tilbake i VR-verdenen, selv om deler av det lå bak en vegg.

Mye å boltre seg i

Vel inne i VR-verdenen har du typisk en «hjemskjerm» der du kan endre innstillinger, åpne nettleseren, bla i og kjøpe/laste ned apper og starte appene du har installert. Du kan velge blant en god håndfull omgivelser her for å tilpasse hjemskjermen, som du selvsagt også står fritt til å titte rundt i.

Dette er «hjemskjermen» - herfra kan du shoppe spill, starte spill, endre innstillinger og så videre. Foto: Pål Joakim Pollen
Dette er «hjemskjermen» - herfra kan du shoppe spill, starte spill, endre innstillinger og så videre. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Hva appene angår er det selvsagt mest spill det går i, men det finnes også egne VR-utgaver av Netflix, YouTube, Amazon Prime Video og lignende. Bruker du Netflix med Oculus VR, sitter du typisk foran et ganske stort lerret i ei hytte som hadde kostet skjorta i det virkelige liv.

Det finnes også mange videoopplevelser å utforske, samt enkelte sosiale apper der man kan møte andre Oculus-brukere og prate, se på filmer sammen og lignende. Du finner også flere treningsapper i Oculus-butikken, enten du vil danse, bokse eller lignende. Typisk pris for spillene er 20-30 dollar stykket (ja, prisene oppgis i dollar), og vi skulle kanskje ha ønsket oss litt bedre prøve-/demomuligheter, selv om det finnes muligheter for refusjon innen 14 dager om du har spilt mindre enn to timer.

Via nettleseren kan du også surfe på nettet som vanlig - en kveld der TV-en i stua var opptatt, satt far i godstolen og så på Liverpool-Manchester United på TV2 Sumo (via nettsidene) - på en «TV» som fremstod mye større enn 55-tommeren tre meter foran meg.

Og det skal sies, at selv om flere i husstanden ikke har så mye til overs for spilling i utgangspunktet, har selv mor spilt minigolf i stua med VR-brillene på hodet. Og faktisk synes hun det var veldig artig.

Skjermbilde fra In death: Unchained. Foto: Pål Joakim Pollen
Skjermbilde fra In death: Unchained. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Mange av VR-spillene for Oculus (og andre) har blitt moderne klassikere, enten det dreier seg om Beat Saber (rytmespill), Tetris Effect (Tetris med voldsomt til visuelle effekter) eller Superhot, der tiden bare går fremover når du beveger deg. Spesielt liker vi sistnevnte veldig godt, sammen med Walkabout Mini Golf, som nesten føles ut som ekte vare, der vi trasker rundt i stua og slår med en virtuell golfkølle. Og la oss ikke glemme bueskytterspillet In death: Unchained, som er utrolig gøy, og overraskende slitsomt for armene.

Hele systemet, med både briller og håndkontrollere, føles veldig responsivt, som er viktig for å hindre at man blir svimmel. Faktisk kan du legge fra deg håndkontrollerne og bare bruke hendene også, etter at brillene fikk en håndsporingsoppdatering før jul. Dette fungerer primært på hjemskjermen og i utvalgte spill.

Trådløse kontrollere

Nevnt er at du får med to trådløse kontrollere i pakken, som begge drives av hvert sitt AA-batteri. Dersom du har lagt dem fra deg vil du se omrisset av dem når du er inne i "VR-verdenen" slik at du enkelt kan plukke dem opp, og du kan også se ned på dem om du er usikker på hvilke knapper som er X og Y, for eksempel.

De to håndkontrollene oppleves som presise nok og har også en stropp som kan tres over håndleddet så du slipper å kaste dem i TV-en. Foto: Pål Joakim Pollen
De to håndkontrollene oppleves som presise nok og har også en stropp som kan tres over håndleddet så du slipper å kaste dem i TV-en. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Som seg hør og bør med ting du skal veive rundt i lufta, har hver av dem en stropp du fester rundt håndleddet, og ergonomien er god, synes vi, der du har to trigger-knapper foran og på siden, samt en liten styrespak og to knapper på hver av dem.

En egen nedfelt hjemknapp tar deg til hjemskjermen med ett trykk, og du kan også sentrere innholdet rett foran deg om du holder den nede.

Systemet kan registrere både posisjon og rotasjon på disse håndkontrollene. Fra det vi har lest, er de gjort noe enklere versus de som fulgte med den første Quest-modellen, der de ikke er like presise. Jevnt over er ikke det noe vi tenker stort på, men det kan være at Beat Saber-eksperter som spiller på de vanskeligste nivåene vil oppdage svakhetene. Jeg har fortsatt en lang vei å gå der, ser jeg.

Ingen trådløs lyd

Oculus Quest 2 har innebygde høyttalere i selve brillen som egentlig byr på nok lyd til at det fint holder med dem, men dersom du vil være til mindre sjenanse for omgivelsene, kan du plugge i et par hodetelefoner - med kabel (som om du ikke er til sjenanse fra før der du lusker rundt i stua).

Trådløs lyd er foreløpig ikke støttet, som nok har med forsinkelse å gjøre.

Via en bryter på undersiden av brillene kan du regulere volumet. Annet enn den og knappen for å slå av og på brillene, er det ingen fysiske brytere på hodesettet, men via en eksperimentell funksjon du kan aktivere fra innstillingene, kan du prikke to ganger med en finger på høyre eller venstre side av brilla for umiddelbart å aktivere omgivelseskameraene slik at du ser rommet du står i.

Koble til PC-en

Utvalget av VR-spill (og kvaliteten på dem) er større på PC, og Oculus Quest 2 lar seg også koble til PC slik man måtte gjøre med de første Rift-enhetene. Det gjøres nå med én USB-C-kabel, og Oculus selv selger en fem meter lang variant som ekstrautstyr.

Via Oculus Link-kabelen kan du koble Quest 2 til en PC og spille VR-spill derfra.
Via Oculus Link-kabelen kan du koble Quest 2 til en PC og spille VR-spill derfra. Vis mer

Da får du plutselig muligheten til å bruke hodesettet til Steams VR-bibliotek, inkludert Half-Life: Alyx, som går for å være en av de aller ypperste VR-titlene. Men det krever altså også at du har en PC av et godt nok kaliber til å kjøre spillet.

Den biten har vi ikke fått prøvd, men det er i hvert fall en kjekk mulighet for dem som har utstyret.

Obligatorisk med Facebook

Så til det som mange vil føle er problematisk: Facebook eier Oculus og krever også pålogging via Facebook for å bruke VR-brillene.

Det betyr i praksis at bruken av Oculus-brillene er underlagt Facebooks retningslinjer og at alt du foretar deg med dem på hodet i praksis kan overvåkes av Facebook. Det inkluderer for eksempel hvem du snakker med i chat-apper (der moderatorer kan se på din aktivitet dersom noen klager deg inn).

Mange er også skeptiske til at Facebook da får tilgang til alt fra prestasjoner i trimspill til nettsteder du besøker i nettleseren.

Skulle du være så uheldig å miste tilgangen til Facebook-kontoen din (eller velge å slette den), vil du brått også miste tilgangen til brillene, inkludert spill og apper du har kjøpt. Og har du valgt å stå utenfor Facebooks univers, blir disse brillene selvsagt også uaktuelle.

Foreløpig er det bare mulig med én pålogget bruker per hodesett, som gjør at alle i familien deler på savegames og lignende, men i februar kommer det en oppdatering som tillater flere konti. Dessuten vil man få mulighet til å dele kjøp, der den som har betalt kan dele med inntil tre andre familiemedlemmer - på et senere tidspunkt også dersom de bruker sine egne hodesett, ifølge utviklersidene.

Konklusjon

Oculus og Facebook har senket prisen på Quest 2 med en tusenlapp kontra Quest 1. Men selv om oppfølgeren både har kraftigere maskinvare og flere piksler på skjermen, har det ikke skjedd helt uten ulemper - spesielt er justeringsmulighetene svakere, både hva gjelder hodestroppen og ikke minst hva gjelder mellomrommet mellom okularene, der sistnevnte er ganske prekært å treffe riktig på for den optimale opplevelsen.

Det sagt er Quest 2 et hodesett som gjør VR veldig tilgjengelig - du kan ta med deg brillene og håndkontrollene og spille hvor som helst (ikke utendørs), uten å måtte være koblet til en PC eller lignende. Sporingen fungerer meget godt, og med høy oppløsning og høy bildefrekvens blir totalopplevelsen svært fornøyelig. En kunne kanskje ha ønsket seg mer enn et par timers batteritid, men det kan eventuelt løses kreativt med en nødlader, eller ved å kjøpe det nødvendige tilbehøret.

Mange vil dog finne den sterke Facebook-knytningen problematisk, så vær klar over koblingene der før du kjøper.

Prisen på Quest 2 starter på snaue 4.000 kroner (64 GB-versjon), der du for en tusenlapp ekstra får fire ganger så mye lagringsplass. Så kommer eventuelle elite-bånd, batteripakker og annet ekstrautstyr i tillegg.

Men det må bare sies: Dette er helt ekstremt gøy. Oculus Quest 2 er det kuleste jeg har testet på lenge.

Testresultat

Oculus Quest 2

- Så innmari gøy!
- Kan brukes helt frittstående - hvor som helst
- Høy oppløsning og bildefrekvens
- Lette og gode håndkontrollere
- Presis sporing av bevegelser
- Relativt godt utvalg av spill og apper
- Mulig å koble til PC for enda mer moro

- Begrensede muligheter for justering av okularer
- Ganske enkel hodestropp
- LCD-skjerm mangler dypt sortnivå
- Bare et par timeres batteritid
- Krever Facebook-konto

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer