We Love Katamari

SPILLTEST: Da er tiden inne for noe helt annerledes. Kultfavoritten Katamari er endelig i Europa, og vi forteller deg hvorfor du må prøve det ut.

Publisert
Sist oppdatert

OK, nå er vi drittlei alt som lukter skytespill, bilspill og andre velbrukte sjangere. Vi vil ha noe nytt og forskjellig, nyskapende og forfriskende, og Namco kommer til unnsetning – halvannet år forsinket. (Vi er egentlig ikke lei av tradisjonelle sjangere, men ville bare sette ting på spissen).

Det er generelt noe som skjer i Europa i disse dager – unike og spesielle spill som Katamari, Shadow of the Colossus og Psychonauts, lanseres alle endelig i løpet av februar, samtlige lenge etter de japanske/amerikanske lanseringene. Den oppskrytte spilljournalisten Kieron Gillen har for øvrig en interessant, liten artikkel om dette her.

Men tilbake til Katamari, hva i all verden er dette for et spill? Det ser jo ikke helt normalt ut, i alle fall ut fra coveret og instruksjonsboka. Vi blir egentlig ikke klokere når vi begynner å spille heller.

Det er viktig å sette det hele i litt perspektiv. Det første spillet, Katamari Damacy, dukket opp i Japan i 2004, og etter hvert også i USA (men aldri her til lands). Det ble fort et kultfenomen, også blant importentusiastene i Europa og Norge, og spesielt Spider-Man-ansatte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer