Når man driver et nettmagasin som DinSide er gode statistikkverktøy helt avgjørende for å vite hva du og de andre leserne våre ønsker å lese om. I motsetning til papirmagasiner forteller disse verktøyene oss nøyaktig hvor mange ganger en artikkel er blitt lest, og gir oss dessuten en god del annen verdifull informasjon som hjelper oss med å "spisse" produktet vårt.
Klart mest egentrafikk
Vi kan for eksempel enkelt se hvordan leserne kommer til oss. Vi vet blant annet at det store flertallet av leserne våre er trofaste, og kommer til oss av seg selv. Det betyr at de aktivt taster inn "www.dinside.no" i adressefeltet i nettleseren, eller klikker på oss via favoritt-listen sin eller RSS-feeder. Slikt kalles "egentrafikk", og er selve drømmen for et hvert nettsted.
Videre kan vi for eksempel se hvilken skjermoppløsning leserne våre sitter med. Denne informasjonen er helt essensiell for hvordan vi utformer sidene våre. For noen år siden var for eksempel bredden på sidene 800 piksler, fordi svært mange hadde en skjermoppløsning på 800 x 600 piksler. Senere fikk folk større skjermer med høyere oppløsning, og vår utviklingsavdeling kunne dermed, i samråd med annonseavdeling og redaksjonene, trygt utvide sidene med et par hundre piksler i bredden.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger