BMW K1300R

Nå vil de kvitte seg med gubbestempelet for godt.

Foto: Pressebilde BMW
Foto: Pressebilde BMW Vis mer
Publisert

Mens touring-modellene til den tyske giganten har vært elsket av senior-kjørerne i årevis, har BMW slitt med å imponere de yngre kundegruppene. De siste årene har imidlertid ryddesjauen i modellutvalget gått på høygir, og det er bare å innrømme at vi liker det vi ser.

Nye K1300 kommer i tre ulike utgaver S (sport), GT (touring), og ikke minst vår favoritt; den nakne R-utgaven.

Hva får du?

I tillegg til det rålekre utseendet (se bildespesialen), er K1300R med sine 173 hestekrefter og 140 newtonmeter den kraftigste kåpeløse sykkelen BMW noengang har laget. I god BMW-tradisjon er også kreftene tilgjengelig der du trenger dem (økningen fra K1200 er på 10 nm, helt fra 2000 til 8000 omdreininger) - i stedet for å være gjemt bort høyt oppe i turtallsregisteret.

Noe 1 til 1 forhold når det gjelder hestekrefter og vekt kan du imidlertid bare glemme, sykkelen veier inn på 243 kilo - riktignok inkludert bensin.

Demperne er naturligvis også oppjustert fra K1200-serien, noe som skal gjøre det langt enklere å endre innstillingene avhengig om du skal kjøre aktivt eller bare duve avgårde på langtur.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer