Moderne kunst kan være vanskelig. Hvor mange av oss har ikke tatt seg et godt jafs av et eplefat på Høstutstillingen, bare for å bli lagt i bakken av en sikkerhetsvakt som brøler EIER DU IKKE RESPEKT FOR ROGER LARSENS VAKRE OG VARE FRAMSTILLING AV EPLESLANGENS BITRE ETTERSMAK?!
Sprekken du ser på bildet over har skapt samtidskunstdebatt i London, mer eller mindre av samme årsak. For er en sprekk i et betonggulv kunst?
Teit på Tate?
Åstedet for kunstverket er Tate Modern, ett av verdens mest kjente samtidskunstmuseer. Tate-bygningen er en nedlagt turbinhall, så museet er ikke ukjent med spektakulære konstruksjoner.
Likevel vekker verket berettiget oppsikt, først og fremst på grunn av metoden, og ikke på grunn av innholdet. Opphavskvinnen, Doris Salcedo, kommer selv fra Colombia, og hun har faktisk et helt konkret motiv bak den 150 meter lang sprekken som baner seg vei gjennom Tate-galleriets betonggulv. Det "negative rommet" symboliserer nemlig intet mindre enn illegale innvandreres erfaringshorisont.
- Den er bunnløs. Den er like dyp som den menneskelige natur, sier Salcedo.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger