Terex Titan er en legende

Men hvorfor lages den ikke lenger?

Terex Titan er en legende
Publisert

Det er kjemper som denne lastebilen som gir Guiness Rekordbok dens eksistensberettigelse. Glem verdens høyeste mann, glem verdens laveste kvinne.

Terex Titan legger alle igjen i støvet, om det så er under høyre forhjul eller oppi det enorme lasteplanet.

Eldgammel.

Lastebilen ble bygget i et land som ikke er mest kjent for sine kjemper - Canada - av et selskap ved navn Terex Corpoation, som da var eid av General Motors. Den fikk av helt forståelige grunner navnet Titan, og ble bygget så tidlig som i 1974.

Meningen var at Titan skulle settes i masseproduksjon, men da den ble pensjonert i 1990 etter å vært brukt i en kullgruve, var den fortsatt det første og, skulle det vise seg, siste eksemplaret som ble bygget.

Titan hadde en vekt uten last på utrolige 235 tonn. Til sammenlikning veier den største jumbo-jeten, Boeing 747-8I, 186 tonn. Det gigantiske lasteplanet taklet opptil 315 tonn med kull, som til sammen ga Titan en vekt på 550 tonn.

Dimensjoner.

For å få så mye vekt i bevegelse trengs det en 16-sylinders motor med 3300 hestekrefter. Motoren var koblet til en dynamo, som ga kraft til fire elektriske trekkmotorer koblet til hvert av bakhjulene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer