Jeg husker fremdeles den dagen jeg så den originale VMAX for første gang. Med sine 100 hester, som var nærmest uhørt selv i jappetida, sto den der nypolert og blank i Yamaha-butikken ved Carl Berners plass i Oslo, og viste tunge til alle som gikk forbi. Min stolte DT80 med ynkelige 7,5 hestekrefter (med medvind og bratte nedoverbakker) ble aldri den samme igjen...
Originalen
Yamaha traff definitivt en nerve i markedet da de kom med den første utgaven på midten av åtti-tallet: Den 1198 kubikk store V4-motoren hostet opp hele 140 Hk (i USA), og ble en umiddelbar legende - også ut over vår lille guttegjeng.
Den offisielle norske utgaven hadde altså kun 100 hester, men det fantes nok av motorgale nordmenn som klarte å få tak i USA-versjonen.
I løpet av produksjonstiden, som varte hele tre tiår, er det faktisk solgt rundt 100.000 VMAX-er, et tall som oppfølgeren bare kan drømme om å oppnå. Her til lands får du faktisk kun bestilt godbiten via denne nettsiden, selv om jeg tipper at din lokale Yamaha-forhandler helt sikkert vil bistå de med nettskrekk.
Så hva får du på den nye modellen?
Utseendet (se bildespesialen) kommer garantert til å bli diskutert, selv er vi heldigvis enkle å glede og konstaterer at vi liker det vi ser. Det er imidlertid godt å vite at Yamaha har prioritert "imponerende akselerasjon kombinert med massiv ytelsesevne" under utviklingen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger