Undervannslyd

Når du en gang kommer, neste sommer, kan du være sikker på at også MP3-spilleren tåler en dukkert i sommervarmen.

Foto: Monofinner
Foto: Monofinner Vis mer
Publisert

Alle som har hatt svømming på barneskolen lærer fort at det å rope under vann er like fåfengt som svømmeføtter på vinterføre. Etter fire drukningsforsøk og tre runder med hjertestarteren, lærte også jeg at det å gjøre avtaler for kvelden fungerte best over vannflaten – ikke under.Inntil relativt nylig har det samme prinsippet vært gjeldende for MP3-spillere.

Underworld.

SwiMP3 flytter nemlig MP3-lyden fra PCen og ned til områder hvor det tradisjonelt sett bare finnes blekkspruter, deprimerte konkurransesvømmere og oppdrettslaks.Det gjør den ved hjelp av det vi kaller magi, eller det ingeniørene kaller ben-induksjon. Lyden formidles ikke via det ytre øret, men via skjelettet – nærmere bestemt gjennom vibrasjoner som forplantes videre fra kinnbeinet, hvor spilleren er festet, til det indre øret.Betyr det at du må gjennom voodoo-kurs på Folkeuniversitetet for å få den til å virke, og at lyden høres ut som fire knokler som slås taktfast mot en hodeskalle?Nei.

Beskjeden kapasitet.

Lyden skal etter sigende være høy og klar, og gjør at du kan konsentrere deg om svømmetakene, framfor å bruke all energien på å forstå hva Bertine Zetlitz egentlig synger.SwiMP3 har beskjedne 128MB lagringsplass, noe som gir plass til cirka to CD-er. Mer trenger du kanskje ikke, ettersom enhver badevakt har fått nok av deg og den altfor trange badebuksa di etter en halvtime i bassenget.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer