Elektriske motorer begynner endelig å bli tatt på alvor blant de store gutta (og jentene), ikke minst takket være spenstige el-biler som Tesla Roadster.
Kanskje vil EV-o RR gjør det samme for el-motorsyklene som Tesla gjorde for el-bilene. Den har i det minste spesifikasjonene.
To motorer
Sykkelen er designet av Evo Design Solutions, som allerede har lang erfaring fra hissige løpsmaskiner fra blant annet motorsykler laget for Grand Prix-kjøring, og biler til 24-timersløpet Le Mans.
Med helstøpt chassis i karbonfiber, to el-motorer, og gaffel-løst forhjul med ensidig oppheng er ikke sykkelen i utgangspunktet så oppsiktsvekkende - bortsett fra delen med to el-motorer.
Nuller
EV-o RR skal etter planen stille opp i TTXGP, verdens første nullutslipps-grandprix, som går av stabelen i Isle of Man i juni i år.
- Det er en utfordring å designe noe som foreløpig ikke eksisterer. Det finnes riktignok elektriske motorsykler, men ingen elektriske supermotorsykler, sier Rick Simpson fra Evo Design Solutions til wired.com.
Foreløpig har ikke Simpson og Evo bestemt seg for hvilket batterier de skal fylle opp de ledige rommene i sykkelen med, og dermed er også totalvekten ukjent. De vil heller ikke si noe om topphastighet og akselerasjonstid, først og fremst for å holde TTXGP-konkurrentene på pinebenken.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger