Ny norsk sykkel

Tre norske ingeniørstudenter står bak.

Ny norsk sykkel
Publisert

De tre studentene fra Høgskolen i Østfold har i løpet av våren 2009 designet og bygget en ny norsk sykkel, som skal erstatte bilen - i hvert fall bil nummer to - i de norske byene.

Hvordan i all verden?

For å klare dette har selvsagt studentene tatt noen grep sånn at du skal få med deg ungene eller varene fra butikken uten større problemer.

Det første du legger merke til er at rammen er forlenget 50 cm mellom setet og bakhjulet, at den har et bagasjebrett på én meter, og i tillegg en fastmontert veske til det man ønsker å ta med.

Resultatet er altså at sykkelen har kapasitet til to barn og et lass med matvarer uten at du behøver å tenke på ekstrautstyr.

Den ferdige prototypen blir vist fram for første gang under Expo ved Høgskolen i Østfold 11.‐12. juni, og da vil forhåpentligvis også prisen være klar.

De tre studentene som kaller seg Balder Design har hatt flere samarbeidspartnere underveis: Pedalen sykkelverksted i Fredrikstad er oppdragsgiver, med sykkelekspert Rasmus Leiro som mentor for prosjektet. Pedalen er et prosjekt ved Kirkens Bymisjon der de som trenger det får en myk start på arbeidslivet. Andre samarbeidspartnere er Shimano, Noral og Weberg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer